1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...

سئو داخلی و سئو خارجی چیست؟

تصویر سئو off page و on page

اگر برای آنلاین سازی کسب و کار خود طراحی سایت انجام داده‌اید، حتما می‌دانید که اهمیت سئو چقدر است؟ استراتژی بهینه سازی موتورهای جستجو را می‌توان به دو دسته مختلف تقسیم کرد: سئوی داخلی و سئوی خارجی. نمی‌توانید همه چیز را بیش از حد ساده کرده و فقط روی یک بعد تمرکز کنید. استراتژی سئو شما باید به سئوی داخلی و سئوی خارجی صفحه بپردازد؛ چرا که هر دو آن‌ها برای موفقیت یک کمپین سئو بسیار مهم هستند. 

سئو داخلی بر بهینه سازی بخش‌هایی از وب سایت که در کنترل شما هستند تمرکز می‌کند، در حالی که سئو خارجی بر افزایش قدرت دامنه شما از طریق ایجاد محتوا و کسب بک لینک از سایر وب سایت‌ها تمرکز دارد؛ اما دقیقا سئوی داخلی و خارجی چیست؟ برای درک بیشتر تفاوت بین سئو آن پیج و آف پیج تا انتها همراه ما باشید.

 

 

سئو داخلی (On-page Seo) چیست؟

سئوی داخلی به استراتژی‌های سئو اطلاق می‌شود که می‌توانید در پشت وب سایت خود یا از طریق محتوای قابل مشاهده در وب سایت، به طور مستقیم برای بهبود رتبه انجام دهید. نمونه‌هایی از تاکتیک‌های معمول سئو داخلی:

بهینه سازی کد HTML

ایجاد محتوای باکیفیت

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط

بهینه سازی عناوین، تگ‌ها و تصاویر

هر چیزی که بتوانید شخصاً در وب سایت خود کنترل کنید، تحت سئوی آن پیج قرار می‌گیرد. به اساسی‌ترین تاکتیک‌های بهینه سازی موتورهای جستجو مانند استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، استفاده از کد HTML و تگ‌های alt و بهینه سازی توضیحات متا فکر کنید. این‌ها پایه و اساس سئو داخلی هستند.

سئو on-page اقداماتی است که مستقیماً در وب سایت شما انجام می‌شود تا موقعیت شما را برای اینکه رتبه بهتری از ربات‌های موتور جستجو کسب کنید، تنظیم کند. همچنین کیفیت کلی محتوا، عملکرد صفحه و ساختار سایت را در نظر می‌گیرد.

 

سئو خارجی (Off-page Seo) چیست؟

در حالی که سئو داخلی به عواملی که می‌توانید مستقیما در وب سایت خود کنترل کنید اشاره می‌کند، سئوی آف پیج به عوامل خارجی رتبه بندی صفحات مانند بک لینک، لینک‌های پیوند و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کند. سئو خارجی بر افزایش قدرت دامنه خود از طریق دریافت پیوند از وب سایت‌های دیگر تمرکز می‌کند.

اگرچه بک لینک‌های باکیفیت ستون فقرات یک استراتژی سئو خارجی هستند؛ اما تکنیک‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای افزایش اعتبار سایت و پیوندهای بیشتر استفاده کنید.

یکی افزودن کسب و کار شما به دایرکتوری‌های مشاغل از جمله میز (Miz)، دانرو (Dunro)، پونز (Poonez) است. پس از افزودن، مطمئن شوید که تمام اطلاعات دقیق است و نام، آدرس و شماره تلفن شما در همه سیستم عامل‌ها یکسان است. راه دیگری که می‌توانید برای سئوی خارجی انجام دهید، عضویت در سایت‌های انجمن تخصصی و پاسخ به سوالات دیگران است. با این کار برند خود را به عنوان یک متخصص به دیگران معرفی می‌کنید.

در صفحه اصلی سایت، برای سئو داخلی مهم‌ترین نگرانی محتوای با کیفیت است. اطمینان حاصل کنید که جنبه‌های فنی سایت برای سرعت، کارایی و کلمات کلیدی رعایت شده است. در سئو خارجی، مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بک لینک‌های با کیفیت را از سایت‌های معتبر دریافت کنید؛ زیرا این امر باعث می‌شود موتورهای جستجو سایت شما را مرتبط و مهم تلقی کنند و رتبه بالاتری دریافت خواهید کرد.

 

سئو داخلی یا خارجی، کدام بهتر عمل می‌کند؟

در یک استراتژی کلی سئو سئو داخلی و سئو خارجی هر دو مهم هستند؛ اما بین این دو، سئو داخلی سایت تأثیر بیشتری دارد و باید سنگ بنای استراتژی سئو شما باشد؛ چرا که جنبه‌های بیشتری از ساختار و محتوای بهینه را در بر می‌گیرد. به یاد داشته باشید که یک استراتژی قوی سئو خارجی نمی‌تواند کارایی ضعیف سئو داخلی را جبران کند؛ بنابراین قبل از اینکه نگران اتفاقات خارج از سایت باشید، ابتدا مطمئن شوید که وب سایت شما بهینه شده است.

در سئو آن پیج، شما باید باطن سایت خود را طوری پیکربندی کنید که بتواند تمام نیازهای کاربر را برآورده سازد. طبق الگوریتم Google Page Experience، وب سایت‌هایی که به آرامی بارگیری می‌شوند یا عناصری ضعیف دارند، مجازات می‌شوند؛ بنابراین ضمن افزایش سرعت سایت و بهینه سازی کدها، باید محتوای به روزی ایجاد کنید که باعث یکپارچگی مناسب کلمات کلیدی شود و برای مخاطبان شما ارزش ایجاد کند.

از آنجایی که سئو خارجی بیشتر به بک لینک‌ها و عملکرد شما خارج از سایت توجه دارد، موتورهای جستجو می‌توانند به بک لینک‌ها نگاه مثبتی داشته باشند، اما همیشه کیفیت، مهم‌تر از کمیت است. اگر طیف گسترده‌ای از بک لینک‌های سایت‌های مختلف را بخرید، هیچ تغییری در رتبه سئو شما ایجاد نخواهد شد و ممکن است جریمه شوید.

 

مهم ترین فاکتورهای سئو داخلی

سئوی داخلی ترکیبی از تنظیمات فنی و محتوا است. چگونه اطمینان پیدا کنیم که تکنیک‌های سئو داخلی به خوبی انجام شده است؟ در اینجا یک چک لیست مفید برای بهینه سازی صفحات داخل سایت شما وجود دارد:

 

محتوا (Content)

باید با این طرز فکر که “محتوا پادشاه است” به این موضوع بپردازیم. شما می‌توانید تمام امور بهینه سازی را از جمله تحقیق کلمات کلیدی، افزایش سرعت بارگیری صفحه، بهینه کردن توضیحات و پیوندهای داخلی را انجام دهید؛ اما اگر محتوای داخل صفحه بد باشد هیچکس از سایت شما بازدید نخواهد کرد. بعضی از نکات برای تولید محتوای بهینه:

1- روی کلمات کلیدی طولانی‌تر که بیشتر با الگوهای جستجوی کاربران امروزی اینترنت مطابقت دارد، تمرکز کنید.

2- به مخاطبان خود و کلمات کلیدی که آن‌ها در جستجوی آن هستند، فکر کنید (برای کاربر بنویسید نه موتور جستجو)

3- برای اینکه به موتورهای جستجو نشان دهید این محتوا یک منبع کامل است، باید مطلب بیشتر از ۷۰۰ کلمه باشد.

4- از کلیدواژه‌ها به‌ اندازه کافی استفاده کنید تا کاربر از خواندن خسته نشود.

 

تگ‌های عنوان (Title Tags)

تگ عنوان یک صفحه وب به عنوان اصلی که در نتایج جستجو مشاهده می‌کنید، اشاره دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل سئو داخلی بعد از محتوای واقعی شما در صفحه است. بعضی از نکات برای انتخاب عنوان:

1- برچسب‌های عنوان خود را به 55-60 کاراکتر محدود کنید (از جمله فاصله)

2- کلمه کلیدی را به ابتدای عنوان نزدیک کنید (فقط اگر طبیعی به نظر برسد)

3- مطمئن شوید کلمه کلیدی اصلی در عنوان استفاده شده است.

4- از برچسب‌های عنوان تکراری پرهیز کنید؛ چرا که ممکن است به سئو سایت شما آسیب بزند.

5- شامل نام تجاری در انتهای عنوان به همراه جداکننده باشد؛ مثلا:  ” طراحی سایت ریسپانسیو فروشگاهی | سی فایو “

عنوان‌ها معمولاً مهم‌ترین کلمات صفحه هستند به همین دلیل، موتورهای جستجو کمی بیشتر به آن‌ها توجه می‌کنند. تگ عنوان اصلی یا همان H1 باید منحصر به فرد باشد و به یک صفحه محدود شود. برای زیرعنوان‌های محتوا از H2 و H3 استفاده نمایید.

 

ساختار URL

در صورت امکان کلمات کلیدی را در آدرس‌های اینترنتی خود قرار دهید. هرچند که کلمات کلیدی مهم هستند؛ اما بیشتر از یکبار در نشانی اینترنتی خود استفاده نکنید. همچنین باید URLها را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید. مثالی از یک آدرس اینترنتی نامناسب:  بهترین-جوراب-مقایسه-بهترین-جوراب-بهترین-جوراب- چیست؟

دقت داشته باشید که زیاده روی در به کارگیری کلمه کلیدی، بر تجربه کاربر تأثیر بدی می‌گذارد. باید کلمه کلیدی خود را در عنوان اصلی، زیرعنوان‌ها (h2,h3,…)، آدرس اینترنتی، پاراگراف اول و سایر قسمت‌های محتوا به صورت طبیعی و بهینه توزیع کنید تا روی تجربه کاربر تاثیر بدی نداشته باشد.

تصویر تگ آلت

متن Alt برای تصاویر

Alt متن جایگزین تصاویر سایت است. موتورهای جستجو به وسیله آن از موضوع تصویر مطلع می‌شوند. این امر در رتبه بندی تصاویر گوگل (Google Images) نیز تاثیر می‌گذارد. هر سیستم مدیریت محتوا باید به شما این امکان را بدهد که چیزی به نام “alt text” را به همه تصاویر وب سایت خود اضافه کنید. این متن برای بازدیدکنندگان معمولی قابل مشاهده نیست و برای موتورهای جستجو است. قرار دادن برخی از کلمات کلیدی مرتبط با توصیف دقیق تصویر به موتورهای جستجو در درک محتوای صفحه شما کمک می‌کند.

 

بارگذاری سریع صفحات یا سرعت بارگذاری صفحه

گوگل می‌خواهد به کاربران خود کمک کند تا در اسرع وقت آنچه را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند؛ بنابراین، بهینه سازی صفحات برای بارگذاری سریع‌تر به رتبه سایت شما در نتایج جستجو کمک می‌کند.

گوگل ابزاری به نام PageSpeed ​​Insights دارد که سایت شما را در موبایل و دسکتاپ تجزیه و تحلیل می‌کند. سپس نکاتی را برای بهینه سازی سرعت صفحه پیشنهاد می‌دهد. همچنین چندین راه حل سریع برای از بین بردن هر چیزی که باعث ایجاد مشکل در سایت شما و کند شدن زمان بارگذاری صفحه می‌شود، ارائه می‌کند. عوامل کلیدی سرعت سایت که باید در نظر بگیرید:

1- به حداقل رساندن درخواست‌های HTTP

2-اطمینان حاصل کنید که زمان پاسخ سرور کمتر از 200 میلی ثانیه باشد.

3- کش مرورگر را حداقل یک هفته یا بیشتر تنظیم کنید.

4- فعال کردن افزونه‌های فشرده سازی مانند WP rocket

5- به کار بردن تصویر با اندازه زیر 100 کیلوبایت (با فرمت‌های jpg png gif)

6- قرار دادن همه CSS‌ها در یک استایل شیت خارجی

7- به حداقل رساندن همه JS ،CSS و HTML‌ها

 

گواهی SSL یا آدرس Https

امنیت صفحه بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و فعال کردن فناوری امنیتی Secure Sockets Layer برای بهبود امنیت، قابلیت اطمینان و اعتبار برند شما بسیار مهم است. با فعال کردن SSL روی آدرس دامنه سایت، این احتمال را افزایش می‌دهید كه شخص ثالث بین وب سرور شما و وب سرور بازدیدکننده قرار نگیرد. گوگل سایت‌هایی را که دارای SSL هستند را ترجیح می‌دهد و این امر در رتبه بندی سئو بسیار ضروری است.

 

موبایل فرندلی بودن سایت

تصویر موبایل فرندلی بودن سایت

در جامعه‌ای که همه گوشی هوشمند دارند داشتن یک وب سایت سازگار با تلفن همراه بخش مهمی از حضور آنلاین شما است. حدودا از سال 2015 بود که گوگل با بررسی نتایج جستجو به این نتیجه رسید که تعداد کاربران موبایل نسبت به کاربران دسکتاپ در حال افزایش است. پس از آن با معرفی الگوریتم  mobilegeddon، به وب سایت‌هایی که برای نمایش در صفحات موبایل بهینه شده‌اند، اهمیت بیشتری داد.

موبایل فرندلی کمک می‌کند محتوا در صفحه‌ای متفاوت از دسکتاپ و کوچک‌تر از آن مانند صفحه موبایل، به درستی نمایش داده شود. در این حالت متن به راحتی خوانده می‌شود، لینک‌ها و مسیرها قابل کلیک شدن هستند و به طور کل استفاده از محتوا توسط کاربران راحت است. برای تست اینکه سایت شما موبایل فرندلی است یا نه از ابزار mobile friendly tool استفاده کنید.

 

لینک‌های داخلی

پیوند داخلی به سایر صفحات وب سایت شما علاوه بر اینکه برای بازدیدکنندگان مفید است برای موتورهای جستجو نیز اهمیت دارد. پیوند دادن داخلی صفحات مرتبط در وب سایت شما یکی دیگر از عوامل مهم سئوی داخلی است. پیوند دادن به صفحات مختلف مربوطه در سایت شما باعث می‌شود موتورهای جستجو بتوانند همه چیز را خزیده و زمان حضور کاربر در صفحه افزایش یابد.

همانطور که قبل‌تر گفتیم برخلاف off-page SEO همه فاکتورهای بالا تحت کنترل شما هستند. سئو داخلی یا آن پیج شامل موارد دیگری از جمله: منو ناوبری (Breadcrumb Navigation)، تعیین عملکرد کلی سایت (Core Web Vitals) و سیگنال تجربه صفحه (Page Experience Signal) نیز می‌شود که توضیح آن در این مقاله نمی‌گنجد.

 

مهم ترین فاکتورهای سئو خارجی

عوامل متعددی بر رتبه بندی سئو خارجی شما تأثیر می‌گذارد. مهم‌ترین عامل سئوی آف پیج، تعداد و کیفیت بک لینک‌های وب سایت شما است. پس از اینکه فهمیدید سئوی داخلی و خارجی چیست، در ادامه به بررسی مهم‌ترین فاکتورهای سئو آف پیج می‌پردازیم:

 

بک لینک ها

تعداد و کیفیت بک لینک‌هایی که به سایت شما می‌دهند، بی شک مهم‌ترین عامل سئو خارجی به شمار می‌رود. هرچه سایت‌های بیشتری به محتوای شما پیوند داده باشند، گوگل رتبه شما را افزایش می‌دهد؛ اما چندین رویکرد ارگانیک جهت بهبود سئو آف پیج وجود دارد که می‌تواند نتایج موثری داشته باشد. مانند:

1- نوشتن پست مهمان

2- حضور در انجمن‌های تخصصی مرتبط با کسب و کارتان

3- ایجاد محتوای ارزشمند که دیگران به شما لینک دهند

4- اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی

 

اعتبار دامنه

اعتبار دامنه شما در مقیاس 1 تا 100 اندازه‌گیری می‌‌شود. Domain Authority عددی است که توسط موتورهای جستجو به شما داده می‌شود تا قدرت وب سایت شما مشخص گردد. وب سایت‌هایی که دارای قدرت دامنه بالاتری هستند در نتایج جستجو ترجیح داده می‌شوند، در حالی که وب سایت‌هایی با دامین اتوریتی کمتر، دارای رتبه پایین‌تر هستند.

قدرت دامنه توسط چند عامل مختلف اندازه گیری می‌شود، از جمله مدت زمانی که دامنه خود را دارید (هرچه طولانی‌تر بهتر)، تعداد بک لینک‌ها و تعداد 404 صفحه.

 

سئو محلی 

گوگل در سئو محلی خود این امکان را فراهم کرده که وب سایت شما بسته به مکانی که کاربر عبارت مورد نظر را جستجو می‌کند، در نتایج گوگل نشان داده شود. برای سئو محلی لازم است کسب و کارتان را در گوگل مپ و دایرکتوری‌های مشاغل به همراه آدرس، شماره تماس و وب سایت ثبت کنید که این کار تاثیر زیادی در سئو آف پیج نیز خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *