1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...

اهمیت سئو چیست؟

تصویر اهمیت سئو

امروزه نیاز به سئو به بالاترین حد خود رسیده است. با تغییر شیوه مصرف کنندگان از خدمات فیزیکی به خدمات آنلاین، حتی سنتی‌ترین کسب و کارها باید به سمت طراحی سایت و دیجیتال حرکت کنند. 

چرا سئو برای کسب و کار بسیار پر اهمیت است؟ سئو برای همه مهم است؛ زیرا به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا در این عصر دیجیتال مشتریان بیشتری را جذب کنند. طبق تحقیقات، 81 درصد از مشتریان و 94 درصد از خریداران سازمانی (B2B) قبل از خرید به صورت آنلاین جستجو می‌کنند؛ بنابراین برندهایی که حضور آنلاین قوی ندارند، از رقابت عقب می‌مانند. در این مقاله ما به این سوال که ” چرا سئو برای کسب و کارها بسیار پراهمیت است؟ ” پاسخ می‌دهیم.

 

اهمیت سئو در سایت چقدر است؟

SEO سئو مخفف search engine optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. سئو شامل استراتژی‌ها، اقدامات متعدد می‌شود که هدف نهایی آنها بهبود موقعیت وب سایت شما در صفحه نتایج است.

دو نوع سئو وجود دارد: سئو داخلی (on-page) و سئو خارجی (off-page). سئو on page به ترفندهایی گفته می شود که روی صفحات داخلی، با هدف بهتر دیده شدن در صفحه نتایج جستجو انجام می‌دهیم. سئو داخلی شامل مواردی مانند سرعت سایت، تولید محتوا و تحقیق کلمات کلیدی، طراحی سایت ریسپانسیو، لینک سازی داخلی صفحات و… است. به عبارتی در سئو داخلی، همه چیز به اهمیت محتوا در سئو بر می‌گردد؛ در واقع محتوا یک پایه سئو سایت است.

 از سوی دیگر سئو خارجی شامل هر کاری می‌شود که در مکانی خارج از سایت شما انجام شده است و ممکن است بر رتبه شما تأثیر بگذارد. سئو آف پیج (خارجی) شامل مواردی از قبیل بک لینک‌ها، رپورتاژ آگهی، فعالیت در شبکه های اجتماعی، پست مهمان در سایت های پربازدید و… است.

کسانی که به طور صحیح SEO را در استراتژی بازاریابی آنلاین خود به کار می‌برند، از مزایای آن مانند افزایش ترافیک، نرخ تبدیل، افزایش اعتبار و درک بهتر رفتار مشتری نیز بهره خواهند برد.

 

دلایل اهمیت سئو در کسب و کار

بسیاری از مشاغل منابع و زمان زیادی را در سایر جنبه‌های بازاریابی دیجیتال مانند تبلیغات کلیکی یا آگهی گوگل صرف می‌کنند؛ اما باید به اهمیت سئو در پیشرفت کسب و کارشان نیز توجه داشته باشند. در ادامه چند دلیل وجود دارد که چرا مشاغل باید از سئو استفاده کنند و چرا سئو برای کسب و کار بسیار اهمیت دارد؟

1. فراهم آوردن ترافیک ارگانیک

ترافیک یکی از اولین مزایای سئو برای مشاغل است. برای موفقیت طولانی مدت و ماندگاری یک وب سایت در رتبه بالا، جذب ترافیک ارگانیک بسیار مهم است. انواع مدل‌های ترافیکی که ابزارهای آنالیزی مثل گوگل آنالیتیکس به ما ارائه می دهند، به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  • ترافیک مستقیم: کاربر با وارد کردن آدرس سایت شما در نوار مرورگر به طور مستقیم وارد سایت می‌شوند.
  • ترافیک ارگانیک: این نوع ترافیک که بهترین نوع آن محسوب می‌شود، در مقابل ترافیک پولی است و بازدید کنندگان آن ارگانیک در نظر گرفته می شوند. این بازدید کنندگان پس از استفاده از مرورگر برای جستجو، وب سایت شما را پیدا می‌کنند؛ بنابراین کاملا ارگانیک و طبیعی است.
  • ترافیک پولی: به ازای پرداخت مبلغی به گوگل، این کمپانی سایت شما را جزو نتایج بالا قرار می‌دهد تا کاربران بیشتری وارد سایت شما شوند. افرادی که از طریق تبلیغات پولی گوگل (گوگل ادز) وارد سایت ما می‌شوند جز این ترافیک قرار می‌گیرند.
  • ترافیک ارجاعی: همان لینک‌هایی است که دیگر سایت‌ها به سایت شما می‌دهند و افراد با کلیک روی لینک از سایت دیگری وارد سایت شما می‌شوند.

ترافیک ارگانیک بسیار هدفمند است و بیشتر از هر شکل دیگری، قابلیت تبدیل بازدید کننده به مشتری را دارد. کاربران با میل خود از طریق جستجوی کلمه خاصی وارد سایت می‌شوند؛ بنابراین به کمک سئو و بهینه سازی محتوا، شما قادرید به راحتی ترافیک ارگانیک بالایی به سمت سایت خود جذب نمایید.

 

تصویر سئو

 

2. سئو اعتماد و اعتبار برای برند ایجاد می‌کند

یک مشتری که در گوگل جستجو می‌کند، حتما نتایج اول صفحه جستجو را بررسی می‌کند؛ دلیل این امر این است که سایت‌هایی که در ابتدای صفحه جستجو ظاهر می‌شوند حس اعتماد و کیفیت را به مخاطب القا می کنند. دید، اعتبار و آگاهی از نام تجاری برای هر شغلی حیاتی است؛ بنابراین وب سایت‌هایی که در رتبه‌های بالاتر صفحه نتایج قرار می‌گیرند از دید مشتری دارای اعتبار بیشتری هستند و مشتریان بهتر به آنها اعتماد می‌کنند.

3. سئو محلی به مشاغل کوچک کمک می‌کند

موتورهای جستجو مانند گوگل الگوریتم‌هایی دارند که مکان جغرافیایی افراد را بررسی می‌کنند و بر حسب مکان جغرافیایی نتایج خود را برای کاربران فهرست می‌کنند. اگر شما سرویس، محصول یا خدمات را در محدوده خاصی از نقشه یا شهری انجام می‌دهید، سئو محلی بهترین گزینه پیش روی شماست.

به عنوان مثال شما صاحب یک کافی شاپ کوچک در تهران هستید، به راحتی با سئو محلی کاربران با جستجو عبارت ” کافی شاپ در غرب تهران” با کسب و کار شما آشنا می‌شوند و ضمن مراجعه حضوری درآمدتان افزایش می‌یابد. طبق تحقیقات، از کل جستجوها در گوگل، 46 درصد محلی هستند. از این نتایج محلی، 92 درصد جستجوگران، مشاغل یا خدمات را در صفحه اول نتایج (لینک های 1 تا 3) انتخاب می‌کنند.

4. سئو منجر به درک بیشتر مشتریان می‌شود

درک مشتریان هم برای ارائه خدمات به مشتریان فعلی و هم برای یافتن مشتریان جدید بسیار حائز اهمیت است. از دیگر دلایل اهمیت سئو برای کسب و کارها، درک بهتر رفتار مشتری است. از آنجایی که فرایند سئو با نتایج قابل پیگیری و واضح همراه است؛ ردیابی هر جنبه‌ای از عملکرد وب سایت شما، آمار ترافیک، نرخ تبدیل و سایر نتایج به شما این امکان را می‌دهد تا بفهمید مشتریان به چه چیزی نیاز دارند.

بنابراین شما با استفاده از سئو فرصتی برای تجزیه و تحلیل کار خود، درک رفتار مشتریان و تغییر استراتژی خود خواهید داشت.

5. سئو تجربه کاربری (UX) خوب به ارمغان می‌آورد

الگوریتم‌های موتور جستجو به سایت‌هایی با تجربه کاربری خوب بیشتر توجه می‌کنند. برای رقابت پذیری، باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما تا حد ممکن کاربر پسند است. سئو شما را مجبور می‌کند تا وب سایت خود را برای استفاده کاربران بهینه تر کنید که به نوبه خود نرخ پرش را کاهش و زمان ماندگاری در صفحه را افزایش می‌دهد.

برای بهینه سازی سایت خود لازم است به مسائلی از قبیل سرعت سایت، کدنویسی استاندارد، موبایل فرندلی بودن سایت و طراحی واکنش گرا، محتوای غیرکپی، لینک سازی داخلی و خارجی و… توجه کنید تا به صورت ماندگار جایگاه خود را در صفحه اول گوگل حفظ نمایید. چون اثر سئو بلند مدت است، به طبع هزینه اضافی مانند تبلیغات کلیکی، بنری یا گوگل ادز را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *