1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...

راهنمای کامل و کاربردی انتخاب کلید واژه

تصویر جستجو کلمه کلیدی

در حالی که گوگل دائما در حال به روزرسانی الگوریتم‌های خود است، یک چیز برای سئوکاران که به دنبال بهینه سازی وب سایت خود هستند، کاملاً ثابت مانده و آن تحقیقات کلمات کلیدی است. انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت از مهم‌ترین اقدامات به شمار می‌رود بنابراین نیاز به انجام تحقیقات کلمات کلیدی همواره ثابت است. انتخاب کلیدواژه درست و تحقیقات کلمات کلیدی باید اساس هر کمپین بازاریابی آنلاین باشد. هدف تحقیق در مورد کلمات کلیدی این است که دریابید مخاطبان مورد نظر شما در جستجوی چه چیزی هستند و بدانید چه محتوایی را باید برای مخاطبان خود توسعه دهید؟ این مقاله به عنوان راهنمای کامل و کاربردی انتخاب کلیدواژه هر آنچه که باید در مورد تحقیقات کلمات کلیدی بدانید را پوشش می‌دهد.

تصویر یافتن کلمه کلیدی

تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

تحقیقات کلمات کلیدی عبارت است از یافتن، تجزیه و تحلیل واژه‌های جستجو شده کاربران اینترنتی با هدف استفاده از آن داده‌ها، جهت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو. انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو، اساسی‌ترین بخش دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود؛ اما می‌بینیم اکثر شکست‌ها در پروژه به خاطر انتخاب کلید واژه نامناسب یا بسیار سخت است.

به طور کلی سئو سایت شامل 3 مرحله کلی می‌شود:

  • انتخاب و تحقیق کلمه کلیدی ( آنالیز میزان رقابت و سختی کلمه)
  • بهینه سازی صفحات سایت (بهینه سازی کدها و تگ‌های HTML ، افزایش سرعت، تولید محتوا)
  •   لینک سازی (دریافت بک لینک، رپورتاژ آگهی و…)

اگر در مرحله اول، کلیدواژه‌های مناسب انتخاب نشوند تا انتها تلاش شما بی فایده خواهد بود. قدرت تحقیقات کلمات کلیدی در درک بهتر بازار هدف و نحوه جستجوی آن‌ها برای محتوا، خدمات یا محصولات شما نهفته است. تحقیقات کلمات کلیدی داده‌های جستجوی خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند به شما در پاسخگویی به سوالات زیر کمک کند:

مردم به دنبال چه چیزی هستند؟

چند نفر در جستجوی آن هستند؟

آن‌ها این اطلاعات را در چه قالبی می‌خواهند؟

هنگامی که متوجه شوید چرا کلمات کلیدی مهم است و مخاطبان مورد نظر به دنبال چه محتوایی هستند، دنیای جدیدی از سئو استراتژیک را کشف می‌کنید!

 

خصوصیات یک کلید واژه خوب

دیگر استفاده از کلمات کلیدی که دقیقاً با جستجوی افراد مطابقت دارد، مهم‌ترین عامل رتبه بندی در نظر یک متخصص سئو نیست؛ بلکه هدف پشت آن کلمه کلیدی است و اینکه آیا محتوایی که برای آن نوشته شده مفهوم را می‌رساند یا خیر؟!

به صورت کلی انواع حالت‌های یک کلیدواژه به سه دسته کلی زیر تقسیم می‌شود:

کلمه کلیدی اطلاعاتی: مورد استفاده برای جستجو و جمع آوری اطلاعات در مورد یک موضوع (مثلا وردپرس چیست؟) است. ابتدا باید بدانیم هدف ما از سئو چیست؟ زمانی که هدف ما از سئو سایت، فروش کالا یا ارائه خدمات است این کلمه کلیدی ترافیک موثر را به سایت نمی‌آورد؛ اما می‌توان صرفا جهت افزایش ورودی و میزان کلیک سایت، در قسمت وبلاگ از کلمه کلیدی اطلاعاتی استفاده کرد.

کلمه کلیدی محصول محور: اکثرا افراد برای تحقیق در مورد یک محصول یا خرید آن از این نوع کلمه کلیدی استفاده می‌کنند. به این معنا که احتمال خرید وجود دارد و در صورت مثبت بودن نتیجه، به خرید منجر خواهد شد (مثلا گوشی سامسونگ مدل A51 )

کلمه کلیدی نیاز محور: این کلمات کلیدی بر اساس نیاز کاربران معمولا همراه با کلمه خرید جستجو می‌شوند و پتانسیل بالایی برای تبدیل کاربر به مشتری بالقوه دارد. مثل کلمه  “خرید ساعت هوشمند شیائومی”

سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که کلید واژه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه چند مورد از خصوصیات یک کلمه کلیدی خوب بیان شده:

  • یک کلیدواژه خوب باید حجم جستجوی بالایی داشته باشد. حجم ترافیک کلمات کلیدی بسیار مهم است و شما نباید وقت خود را برای کلمه کلیدی که هیچ ورودی ندارد، بگذارید. البته هر چه مقدار جستجو و حجم ترافیک یک کلیدواژه بالاتر باشد، تلاش بیشتری برای رسیدن به رتبه و جایگاه بالاتر لازم است. با استفاده از ابزار گوگل ترند Google Trends می‌توانید آماری تقریبی از حجم جستجوی عبارات کلیدی را در قالب نمودار دریافت کنید.

 

  • یک کلیدواژه خوب باید طول مناسبی (بین 2 تا 5 کلمه) داشته باشد. هرچه عبارت کلیدی طولانی‌تر باشد رقابت در آن کمتر است؛ از این رو راحت‌تر و سریع‌تر رتبه بهتری در نتایج گوگل را تصرف می‌کند. اگر به تازگی وارد دنیای بازاریابی از طریق وب سایت شده‌اید سمت کلیدواژه‌های یک یا دو سیلابی نروید؛ چون رقابت برای آن‌ها سخت است.

 

  • یک کلیدواژه خوب باید درصد سختی کمتری داشته باشد. سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) به شما می‌گوید چقدر لازم است بر روی کلمه کلیدی کار کنید تا بهترین رتبه را در نتایج این کلمه دریافت کنید. در صورتی که میزان رقابت در یک کلمه کلیدی زیاد باشد، بدست آوردن رتبه خوب در نتایج جستجوی آن نیز سخت‌تر خواهد بود. شما می‌توانید به کمک ابزار Can I Rank درجه سختی کلمات کلیدی را بدست آورید.

 

5 نکته طلایی برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب

انتخاب کلمه و عبارات کلیدی مناسب یکی از مهم‌ترین مراحل در بهینه سازی موفقیت آمیز موتورهای جستجو (SEO) است. افزایش ترافیک ورودی به سایت شما در اولویت است؛ اما جذب مخاطب یا مشتری وفادار یک ضرورت به شمار می‌آید. انتخاب موثرترین کلمات کلیدی برای ارتباط با بازار هدف، زمان و تحقیق زیادی می‌طلبد؛ اما نتایج آن ارزشش را خواهد داشت. 5 نکته مفید برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی :

1- مانند مشتری فکر کنید

هنگام ایجاد لیست اولیه کلمات کلیدی، مخاطبان مورد نظر خود را شناسایی کرده و خود را جای مشتری قرار دهید. از خود بپرسید “اگر می‌خواستم یکی از این محصولات یا خدمات را پیدا کنم، چه چیزی در گوگل تایپ می‌کردم؟ ” می‌توانید با دیگر افراد مانند دوستان، اعضای خانواده یا حتی مشتریان فعلی مشورت کنید تا نظر آن‌ها را در مورد عباراتی که هنگام جستجوی محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند، متوجه شوید.

نکته مهم: برای اینکه بفهمید کاربران و مشتریان دقیقا به چه چیزهایی علاقه دارند، می‌توانید از پیشنهادات گوگل هم استفاده کنید. به این صورت که کلمه کلیدی که می‌خواهید سایت شما در آن رتبه بگیرد را وارد کنید و پس از آن، یک فاصله (space) بزنید. اینکار پیشنهادات و کلمات جالبی را در اختیارتان می‌گذارد. همچنین قسمت ” جستجوهای مرتبط” که در انتهای صفحه جستجو قرار دارد و خود گوگل پیشنهاد می‌دهد، بسیار کمک کننده است. به عنوان مثال در تصویر زیر با جستجو عبارت “طراحی سایت” پیشنهادات عبارات مرتبط با طراحی سایت را خواهید دید.

2- از رقبای خود غافل نشوید

فهرستی از رقبای اصلی خود را انتخاب کنید و پس از مراجعه به سایت آن‌ها ببینید چه کلمات کلیدی را هدف قرار داده‌اند. محتوا را بخوانید و متاتگ‌ها را مشاهده کنید تا به شناسایی کلمات کلیدی مورد نظرتان کمک کند؛ زیرا سایتی که در رنک بالا قرار دارد احتمالا استراتژی خوبی داشته که توانسته به این رتبه برسد. پس ما از تحلیلی که سایت رقیب انجام داده به نفع خود استفاده می‌کنیم و برای وب سایت خود محتوایی تولید می‌کنیم که در زمینه آن عبارت کلیدی است.

کسب اطلاعات در مورد کلیدواژه‌هایی که رقبایتان برای آن کلمات رتبه کسب کرده‌اند به شما کمک می‌کند تا ایده‌های جدید برای تولید محتوا و بهینه سازی صفحات پیدا کنید. ابزار KWfinder به ما تعداد زیادی از کلماتی را که یک وب سایت برای یک کلمه کلیدی رتبه کسب کرده است، نمایش می‌دهد.

3- کلمات کلیدی بلند را دریابید

کلمات کلیدی دم بلند یا long tail ترکیبی از سه یا چند کلمه است. معمولاً رقابت در کلمات کلیدی بلند کمتر بوده و رتبه بندی آن‌ها راحت‌تر است. یکی از اهداف داشتن سایت این است که به وسیله آن بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید؛ اما چه چیزی می‌تواند ما را به افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری نزدیک کند؟ کلمات کلیدی طولانی

در طول سال‌های گذشته فرهنگ و رفتار کاربران هنگام جستجو، تغییرات بسیاری داشته است؛ به عنوان مثال به جای تایپ کلیدواژه ” آموزش فتوشاپ” از عبارت ” فیلم آموزش فتوشاپ حرفه‌ای” استفاده می‌کنند. در دنیای سئو، اگر قصد دارید در مهم‌ترین و پرجستجوترین کلیدواژه‌ها جایگاه مناسبی کسب کنید، ابتدا باید در عبارات طولانی‌تر رتبه مناسبی داشته باشید. وقتی در چندین عبارت حاشیه‌ای و طولانی موفق باشید کسب جایگاه در عبارات اصلی بسیار ساده‌تر خواهد بود.

4- از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید

تصویر ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی

ابزارهای بسیار زیادی در اینترنت برای تحقیق کیورد و انتخاب کلمه واژه مناسب وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای یافتن بهترین کلمات کلیدی برای سایت خود استفاده کنید. ساده‌ترین راه برای پیدا کردن یک لیست از کلیدواژه‌های مرتبط با کسب و کار شما استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. ابزارهای رایگان وغیررایگان متفاوتی برای استخراج کلمات کلیدی وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد در وقت‌تان صرفه جویی کنید. بین این ابزارها، برخی به دلیل امکانات ویژه ای که در اختیار کاربران قرار می‌دهند دارای اهمیت بیشتری هستند. برخی از مهم‌ترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی عبارتند از:

  • تحقیق کلمات کلیدی با  Google Keyword Planner

استفاده از گوگل کیورد پلنر۱۰۰ درصد رایگان است و برای دسترسی به آن تنها به یک اکانت گوگل نیاز دارید. بعضی از قابلیت‌های  Google Keyword Planner عبارتند از:

 امکان بررسی کلمات کلیدی بر اساس حجم جستجو در یک بازه زمانی

 قابلیت اعمال تنظیماتی بر اساس مخاطبان هدف برای تاریخ، زبان و موقعیت مکانی

شناسایی کلمات کلیدی جدید (Discover new keywords)

ارائه حجم جستجو و پیش‌بینی‌ها برای کلمات  (Get search volume and forecasts)

 

  • تحقیق کلمات کلیدی با SEMrush

با این ابزار می‌توانید به کلیدواژه خاص، که رقبای شما نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند دست پیدا کنید. بعضی از قابلیت‌های SEMrush عبارتند از:

کشف کلیدواژه‌های طولانی برای موضوعات خاص

مشاهده روند سالیانه کلمات کلیدی مختلف

میزان حجم سرچ کلیدواژه در گوگل

 استفاده رایگان تا ۷ روز

 

  • تحقیق کلمه کلیدی با keywordtool

این ابزار جستجوی کلمات کلیدی یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌هایی است که کاربران ایرانی به آن علاقه‌مند هستند. بعضی از قابلیت‌های keyword tool عبارتند از:

رایگان بودن (برای دسترسی به همه قابلیت‌ها باید از نسخه PRO استفاده کرد)

نمایش حجم سرچ و میزان ترند بودن کلمات کلیدی

رابط کاربری ساده برای افراد مبتدی

 

5- لیست کلمات کلیدی را اولویت بندی کنید

پس از انتخاب لیست کلمات کلیدی خود، نظارت بر آن‌ها و تجزیه و تحلیل را فراموش نکنید. اولویت بندی کلیدواژه را نمی‌توان به طور دقیق مرحله آخر از فرآیند تحقیق کلمات کلیدی تلقی کرد و کاری است که باید همزمان با پیشبرد فرآیند، آن را انجام دهید. در 4 مرحله قبلی با استفاده از پرس و جو از مشتریان، پیشنهادات گوگل، ابزارها و… به لیست بلند بالایی از کلمات کلیدی می‌رسید که ممکن است در شروع کار شما را گیج کند؛ بنابراین بهتر است کلیدواژه‌ها را براساس پتانسیل جذب ترافیک، میزان رقابت و سختی کلمه اولویت بندی کنید.

 

قدم بعد از انتخاب کلمه کلیدی مناسب چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی یک بخش حیاتی از استراتژی محتوایی و سئو سایت شما است؛ اما نباید به یک لیست کلیدواژه ثابت و یک بار فرایند تحقیق بسنده کنید. شما باید به عنوان متخصص سئو یا صاحب کسب و کار به صورت مستمر و با کسب اطلاعات جدید از کاربران، ارائه سرویس‌های جدید، تغییرات بازار و تغییرات الگوریتم‌های گوگل، اقدام به بازنگری در لیست کلیدواژه‌های گردآوری شده کنید. برای پیشرفت در استراتژی سئو سایت، دست کم هر ۳ ماه یک بار باید لیست کلمات کلیدی خود را اصلاح و بروز ‌کنید.

فراموش نکنید که تا جایی که ممکن است از کلمات کلیدی خود استفاده کنید! کلمات کلیدی خود را در پست‌های وبلاگ، آدرس  url، عناوین، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، متاتگ‌ها و محتوای وب سایت خود قرار دهید. هرچه بیشتر از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید، پیدا کردن شما برای مخاطبین آسان‌تر خواهد بود. البته دقت کنید استفاده از کلمات کلیدی باید به گونه‌ای باشد که خواننده را از محتوا خسته نکند و طوری طبیعی باشد که گوگل شما را جریمه نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *