1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...

چرا کلمه کلیدی مهم است؟

تصویر اهمیت کلمه کلیدی

کلمات کلیدی نقش مهمی در سئو دارند و از آنجا که موتورهای جستجو همواره در حال به روزرسانی الگوریتم‌های خود هستند، سئوکاران باید نحوه صحیح استفاده از کلمات کلیدی را بدانند. کلمه کلیدی یک اصطلاح رایج است که همه ما آن را شنیده‌ایم؛ اما اگر در سئو تازه کار هستید ممکن است در مورد اینکه کلمات کلیدی واقعاً چه هستند و چرا کلمات کلیدی بسیار مهم هستند دچار سردرگمی شوید. کلمات کلیدی سئو کلماتی هستند که توسط کاربران حوزه موردنظر بیشتر سرچ شده‌اند و برای اطلاع از محتوای وب سایت جهت افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک مربوطه استفاده می شود. اگر کلمات کلیدی جستجوی کاربر با کلمات کلیدی سایت شما مطابقت داشته باشد، سایت شما در نتایج جستجو نشان داده می‌شود. چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟ زیرا به موتورهای جستجو در مورد محتوای صفحه وب سایت شما اطلاع می‌دهند. در ادامه به بررسی اهمیت کلمات کلیدی می‌پردازیم.

 

کلمه کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی هنگامی که به طور موثر مورد تحقیق و بهینه سازی قرار می‌گیرند، به عنوان مجرایی برای اتصال مخاطبین مورد نظر شما به وب سایت عمل می‌کنند. کلمه کلیدی اصطلاحی است که در بازاریابی دیجیتال برای توصیف کلمه یا گروهی از کلمات جهت جستجو در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو استفاده می‌شود.

به عنوان مثال شما قصد خرید یک گوشی موبایل را دارید و برای تحقیق بیشتر در گوگل عبارت ” خرید گوشی ارزان” را تایپ می‌کنید. نتایجی که به شما نشان داده می‌شود، از این عبارت به عنوان کلمه کلیدی در صفحه سایت خود استفاده کرده‌اند. به بیان ساده‌تر کلمات کلیدی کلمات یا عباراتی هستند که به موتورهای جستجو در شناسایی موضوعاتی که محتوای شما را شامل می‌شود، کمک می‌کنند. 

 

چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟

کلمه کلیدی همان چیزی است که کاربر در موتور جستجو تایپ می‌کند و به واسطه آن به سایت شما هدایت می‌شود. پس از ساخت سایت، اگر نحوه استفاده از کلمات کلیدی را بدانید و به صورت اصولی در سایت خود استفاده کنید، ترافیک ورودی به وبسایت قطعا چشم گیر خواهد بود.

برای افزایش شانس حضور در نتایج بالا، باید کلمات کلیدی درست را در وب سایت خود قرار دهید. هرچند عواملی مانند سرعت سایت، لینک دهی، امنیت، ساختار فنی، طراحی ریسپانسیو و… در سئو سایت مهم است؛ اما مهم‌ترین گام برای سئو، تحقیق کلمه کلیدی است. شما باید بدانید کسب و کارتان در چه زمینه‌ای و با چه کلماتی قرار است دیده شود.

کلمات کلیدی ابزار اصلی ارتباط با موتورهای جستجو هستند. متاسفانه در یک برهه زمانی، مدیران سایت به دلیل عدم آگاهی درباره نحوه استفاده از کلمه کلیدی، از شیوه‌هایی مانند پر کردن صفحه با کلمات کلیدی به قصد فریب موتور جستجو استفاده می‌کردند؛ به عنوان مثال اگر شما قصد خرید کفش داشتید وقتی سایتی را باز می‌کردید، بدون اینکه محصولی پیش روی شما قرار بگیرد فقط با کلماتی مثل خرید کفش دخترانه، خرید کفش اسپرت، خرید کفش شیک، خرید کفش ارزان و… مواجه می‌شدید! اما امروزه با بهبود عملکرد ربات‌ها و خزنده‌های گوگل، شیوه بمباران کلمات کلیدی یک صفحه برای حضور در نتایج جستجو دیگر جوابگو نیست. پس چگونه می‌توانم بفهمم از چه کلمات کلیدی و به چه اندازه استفاده کنم؟ با تحقیق کلمه کلیدی به وسیله ابزارهای موجود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

تصویر کلمه کلیدی

تحقیق کلمه کلیدی

هدف شما از رتبه بندی در موتورهای جستجو این است که از صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) ترافیک ارگانیک به سایت خود هدایت کنید. کلمات کلیدی که برای کسب و کار خود انتخاب می‌کنید تعیین کننده نوع و کیفیت ترافیکی است که دریافت خواهید کرد. پس برای اینکه مخاطبان هدفمند به سمت سایت شما هدایت شود، تحقیق کلمه کلیدی ضروری است. 

سه گام مهم برای تحقیق کلمه کلیدی: 

 

گام اول » یافتن کلمات کلیدی سایت

ابتدا به این سوال پاسخ دهید مخاطبان هدف شما چه کسانی و به دنبال چه چیزی هستند که بتوانید برای آن‌ها مهیا کنید؟ هنگامی که اطلاعات مخاطبین مورد نظر خود را جمع آوری کردید و ایده‌ای در مورد آنچه مردم در جستجوی آن هستند یافتید، باید لیستی از کلمات کلیدی برای هدف گذاری ایجاد کنید. حالا لیست کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار خود را چگونه تهیه کنیم؟ با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی زیر:

1. پیشنهادات گوگل

از پیشنهادات خود موتور جستجو هنگام وارد کردن کلمه کلیدی غافل نشوید. اولین پیشنهاد برای تحقیق کلمات کلیدی همین روش است. می‌توانید بر حسب عبارت، به نوار جستجوی Google وارد شوید و ببینید هنگام تایپ کردن چه پیشنهادهای دیگری ظاهر می‌شود. از آنجایی که این عبارات مبتنی بر جستجوهای واقعی صورت گرفته توسط مردم هستند، می‌توانند برای پیدا کردن ایده‌های خوب در رابطه با کلمات کلیدی بسیار مفید باشند.

2. سایت keyword tool ( آدرسش برای لینک دادن https://keywordtool.io/)

یک گزینه رایگان عالی keywordtool.io است. کلمه مدنظر را وارد کنید تا لیستی از عبارات حاوی آن عبارت به شما ارائه شود.

3. SEMRush ( آدرسش https://www.semrush.com/)

ابزارهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا را کشف کنید. ابزار SEMRush می‌تواند به شما اصطلاحاتی را نشان دهند که افراد آن‌ها را جستجو کرده‌اند و آن‌ها را به سایت‌های رقبای شما آورده‌اند. کافی است آدرس رقیب خود را وارد کرده و ببینید افراد از چه اصطلاحاتی استفاده می‌کنند.

 ابزارهای زیاد دیگری برای یافتن کلمه کلیدی وجود دارند از جمله KWFinder، Long Tail Pro،Google Keyword Planner و …

 

گام دوم » تحلیل کلمات کلیدی سایت

پس به دست آوردن لیستی چند صد کلمه‌ایی از واژگان کلیدی متناسب با حوزه فعالیت سایت در مرحله قبل، به سراغ تحلیل کلمات کلیدی بروید. در این مرحله نکات زیر را درنظر داشته باشید:

  1. تمام کلمات کلیدی بی ربط با موضوع سایت را حذف کنید.
  2. میزان رقابتی بودن تک تک کلمات کلیدی را بسنجید. 
  3. از آنجایی که کاربران به دنبال ساده‌ترین راه برای رسیدن به خواسته خود هستند، کمتر پیش می‌آید کاربر یک جمله طولانی را در گوگل جستجو کند. پس کلمات کلیدی طولانی (بیشتر از 5 کلمه) را از لیست خود حذف کنید.
  4. کلمات کلیدی لیست خود را براساس تعداد جست و جو کاربران و محبوبیت کلمات طبقه بندی کنید. 

 

گام سوم » استفاده از کلمات کلیدی در سایت

زمانی که پس از آنالیز لیستی نهایی کلمات کلیدی مورد نظر خود را تهیه کردید، یا باید آن‌ها را در محتوای موجود قرار دهید یا محتوای جدیدی ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان را به سایت خود بیاورید. در ادامه چهار راه برای استفاده از این کلمات پیشنهاد شده است:

1. کلمات کلیدی را در عنوان صفحه قرار دهید

هنگامی که صفحه شما در نتایج جستجو ظاهر می‌شود، عنوان صفحه اولین چیزی است که مخاطب می‌بیند. سعی کنید از کلمه کلیدی خود در ابتدای عنوان برای حداکثر اثربخشی استفاده کنید.

2. کلمات کلیدی را در توضیحات متا قرار دهید

یک توضیح فوق العاده خوب به کاربران اجازه می‌دهد که بدانند آن‌چه را که به دنبال آن هستند یافته‌اند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا به سایت شما مراجعه کنند. نرخ کلیک بیشتر می‌تواند تاثیر مثبتی بر رتبه بندی شما در گوگل داشته باشد. توضیحات متا ایجاد کنید تا به کاربران بگوید صفحه شما درباره چیست و چرا باید از سایت شما بازدید کنند. آیا ارسال رایگان ارائه می‌دهید؟ تخفیفات عمده؟ آن را در توضیحات متای خود به مردم بگویید و مطمئن شوید که کلمه کلیدی شما موجود است!

3. کلمات کلیدی را در URL (آدرس اینترنتی) قرار دهید

هنگام افزودن صفحه ای جدید از محتوا، به URL توجه کنید. سعی کنید آن را کوتاه نگه دارید و کلمه کلیدی خود را در صورت امکان وارد کنید. 

4. کلمات کلیدی را در محتوا قرار دهید

محتوای جذاب و قابل فهم، بازدیدکنندگان را در صفحه شما نگه می‌دارد، اما شما باید کلمات کلیدی را وارد کنید تا گوگل تشخیص دهد محتوا درباره چیست. بهتر است یک کلمه کلیدی را به یک صفحه اختصاص دهید و سپس تمام تلاش خود را برای بهینه سازی صفحه خود برای آن کلمه کلیدی انجام دهید. 

نتیجه گیری:

در این مقاله گفتیم که کلمه کلیدی چیست و چرا کلمات کلیدی مهم هستند. برای حضور در نتایج بالای صفحه جستجو، بازاریابی محتوایی و انتخاب درست کلمات کلیدی را در برنامه‌های خود قرار دهید. برای افزایش رتبه سایت باید از محتوای مستعدی در هر کلمه کلیدی برخوردار باشید تا بتوانید با استفاده از تبلیغات و بک لینک‌ها، کسب و کار خود را بهتر از همیشه معرفی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *