1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...

سئو چیست؟

تصویر سئو چیست؟

SEO عبارت است از بهینه سازی وب سایت یا صفحه وب برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک ورودی آن از نتایج ارگانیک موتورهای جستجو. یکی از مزایای سئو بعد از ساخت سایت، هدایت ترافیک هدفمند و رایگان به سایت شماست. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) هنر و علم دستیابی به صفحات بالاتر در موتورهای جستجو مانند گوگل است. از آنجا که جستجو یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی است که افراد از طریق آن مطالب را به صورت آنلاین کشف می‌کنند، رتبه بالاتر در موتورهای جستجو می‌تواند منجر به افزایش ترافیک به یک وب سایت شود؛ اما برای پاسخ به سوال سئو چیست ابتدا باید بررسی کنیم که موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند و عوامل مهم برای افزایش رتبه سایت چیست؟

 

سئو چیست؟

سهم موتور جستجوی گوگل در بازار دیجیتال 92 درصد است. به همین دلیل است که به جای Bing ،Yahoo یا هر موتور جستجوی دیگر، اغلب کسب و کارها وب سایت خود را برای Google بهینه می‌کنند. جای تعجب نیست که میلیون‌ها نفر هر ماه به دنبال عبارت “سئو” می گردند. در دنیایی که بیش از 90 درصد تمام تجربیات آنلاین با یک جستجو آغاز می‌شود، ظاهر شدن در صفحه اول گوگل برای هر کسب و کاری مهم است. اما منظور از سئو چیست؟

به تعریف ویکی پدیا، سئو یک روند مناسب برای بهتر دیده‌ شدن یک وب سایت یا صفحه وب در نتایج جستجو است؛ اما به تعریف ساده‌تر سئو فرایند بهینه سازی محتوای آنلاین شما است به طوری که موتورهای جستجو می‌توانند هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی خاص، محتوای وب سایت شما را در نتایج جستجوی برتر نشان دهند.

به عنوان مثال شما مقاله‌ای در مورد تهیه لازانیا دارید و می‌خواهید گوگل آن را به محض تایپ کردن کلمات “طرز تهیه لازانیا” در نتایج برتر قرار دهد. سئو جادویی است که باید در مقاله خود بریزید تا احتمال اینکه گوگل به محض جستجوی کلمه کلیدی، مقاله شما را در نتایج جستجوی برتر قرار دهد، افزایش یابد. 

این جادو چگونه به نظر می‌رسد و چرا اینقدر سئو مهم است؟

 

تصویر سئو

 

مزایای استفاده از سئو

بهترین دوستی که می‌تواند همیشه مراقب شما باشد و مطالب‌تان را بی‌چشمداشت به دیگران معرفی کند، گوگل است. 5 نتیجه اول صفحه جستجو، 67 درصد از کل کلیک‌ها را به دست می‌آورند؛ پس می‌توانید تصور کنید که چرا سئو و حضور در صفحه اول بسیار مهم است.

  •  برخی از مزایای سئو در ادامه لیست شده است:
  • روش‌های بازاریابی داخلی مانند سئو نسبت به روش‌های بازاریابی خارجی (مانند تبلیغات پولی) مشتری را بیشتری جذب می‌کنند.
  • سئو باعث افزایش اعتبار برند شما می‌شود.
  • اثر سئو در بلند مدت باقی می‌ماند و مانند دیگر تبلیغات مقطعی نیست.
  • سئو تاثیر بالایی در افزایش فروش شما خواهد داشت.
  • بهینه سازی سئو، سرعت وب‌ سایتتان را بهبود می‌بخشد.
  • سئو می‌تواند میزان رشد کسب‌ و کارتان را دو یا سه برابر کند.

قطعا مزایای سئو به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود. سئو هوشمندانه‌ترین شیوه بازاریابی اینترنتی است که می‌توانید برای دیده شدن کسب و کارتان بکار بگیرید؛ چرا که یک دارایی بلند مدت برای کسب و کار شماست. این دارایی در قالب ترافیک بیشتر و بهره وری وب سایتتان نمایان می‌شود.

هفتاد تا هشتاد درصد جستجوگران، به لینک‌هایی که به صورت تبلیغ (با پرداخت پول) توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، نمایش داده می‌شوند، نگاه نمی‌کنند. این لینک‌ها معمولا همراه با کلمه آگهی یا Ad نمایش داده می‌شوند و درصد کمی از مخاطبان را جذب می‌کنند؛ اما ابتدا باید یک چیز را روشن کنیم. سئو دو جنبه دارد و شما باید تصمیم بگیرید برای رشد کسب و کارتان کدام یک را انتخاب می‌کنید.

 

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

اگر می‌خواهید از SEO برای ثروت سریع استفاده کنید، به احتمال زیاد به سئوی کلاه سیاه خواهید رسید. در اصطلاح بهینه سازی موتورهای جستجو، سئو کلاه سیاه به استفاده از استراتژی‌ها، تکنیک‌ها و تاکتیک‌های تهاجمی اشاره دارد که فقط بر موتورهای جستجو تمرکز می‌کند و نه بر مخاطبان انسانی و معمولاً دستورالعمل‌های موتورهای جستجو را دور می‌زند. انجام تاکتيک‌هاي سئو کلاه سیاه ممکن است که باعث رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود، ولي پرداخت جريمه، مسدود شدن سایت يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو را به دنبال دارد.

در مقابل سئو کلاه سیاه که از اصول غیر اخلاقی پیروی می‌کند، سئو کلاه سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، روش‌ها و استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند، اشاره دارد. با استفاده از سئو کلاه سفید و رعایت قوانین بهینه سازی به راحتی جزو نتایج اول موتورهای جستجو قرار خواهید گرفت. برخی از اقدامات موثر در سئو کلاه سفید:

  • تولید محتوای با کیفیت
  • استفاده درست و به اندازه از کلمات کلیدی
  • بک لینک از سایت‌های معتبر
  • بهینه سازی سایت طبق سلیقه کاربر
  • افزایش سرعت سایت و غیره

 

تصویر اصول سئو

 

سئو چگونه کار می‌کند؟

موتورهای جستجو مانند Google از مجموعه‌ای از قوانین برای تعیین نتایج نمایش داده شده، برای هر عبارت جستجو شده استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌ها بسیار پیچیده‌اند و صدها عامل مختلف رتبه بندی را برای تعیین رتبه بندی SERPهای خود در نظر می‌گیرند. با این حال، سه معیار اصلی وجود دارد که موتورهای جستجو برای تعیین کیفیت سایت و نحوه رتبه بندی آن‌ها ارزیابی می‌کنند:

  • لینک‌ها:

پیوندهایی که از وب سایت‌های دیگر به سایت شما داده می‌شود، نقش تعیین کننده‌ای در تعیین رتبه سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو دارند. به این دلیل که لینک را می‌توان به عنوان رأی با کیفیت از سایر وب سایت‌ها در نظر گرفت؛ زیرا بعید است صاحبان وب سایت‌ها به سایت‌های با کیفیت پایین لینک دهند. سایت‌هایی که لینک‌های بسیاری از سایت‌های معتبر دریافت می‌کنند، در نظر موتورهای جستجو از اعتبار (به عنوان “PageRank” در Google) برخوردار می‌شوند و رتبه آن‌ها در نتایج جستجو افزایش می‌یابد.

  • محتوا:

موتورهای جستجو علاوه بر مشاهده لینک ها، محتوای یک صفحه وب را نیز تجزیه و تحلیل می کنند تا تعیین کنند که برای چه کلمه کلیدی و جستجویی مناسب است. بخش عمده ای از کار سئو در تولید محتوای باکیفیت است. محتوای سایت چه به صورت متنی باشد چه تصویر یا ویدیو باید رضایت کاربر را جلب کرده و نیاز او را پاسخ دهد.

ساختار صفحه:

سومین جزء اصلی سئو، ساختار صفحه است. از آنجا که صفحات وب با HTML نوشته می‌شوند، ساختار کد HTML می‌تواند بر توانایی موتورهای جستجو در ارزیابی صفحه تأثیر بگذارد. گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط در عنوان، آدرس و هدر صفحه و همچنین اطمینان از ورود خزنده‌های موتور جستجو به سایت، اقداماتی است که صاحبان کسب و کار می‌توانند برای بهبود سئو سایت خود انجام دهند.

 

تکنیک‌های سئو

بهینه سازی موتورهای جستجو بخش مهمی از بازاریابی آنلاین است؛ زیرا جستجو یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که کاربران برای رفع نیازهای روزمره خود به آن پناه می‌برند. درک نحوه عملکرد موتورهای جستجو تنها اولین مرحله از روند بهبود رتبه بندی جستجو یک سایت است. در واقع ارتقای رتبه سایت شامل استفاده از تکنیک‌های مختلف SEO برای بهینه سازی سایت می‌شود. برخی از این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • تحقیق کلمات کلیدی

تحقیقات پیرامون کلمات کلیدی اغلب نقطه شروع سئو است و شامل بررسی کلماتی است که مشتریان بالقوه به دنبال آن کلمات کلیدی هستند. شناسایی عباراتی که کاربران در جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، جهت تعیین استراتژی محتوا بسیار موثر است.

  • بازاریابی محتوا ( لینک داخلی به مقاله بازاریابی محتوا)

 هنگامی که کلمات کلیدی بالقوه در مرحله قبل مشخص می‌شوند، بازاریابی محتوا مطرح می‌شود. بازاریابی محتوا می‌تواند شامل به روزرسانی محتوای موجود یا ایجاد قطعات محتوا کاملاً جدید باشد. از آنجا که گوگل و سایر موتورهای جستجو بر محتوای با کیفیت بالا امتیاز می‌دهند، مهم است که در مورد محتوای موجود تحقیق کنید و محتوای قانع کننده‌ای ایجاد کنید؛ چراکه تجربه کاربری مثبت را ارائه می‌دهد. محتوای خوب همچنین شانس بیشتری برای به اشتراک گذاشتن در رسانه‌های اجتماعی و جذب بک لینک از سایت‌های دیگر دارد.

  • لینک سازی

از آنجا که پیوندهای وب سایت‌های خارجی (که در اصطلاح سئو به آن‌ها “بک لینک” می‌گویند) یکی از عوامل اصلی رتبه بندی در گوگل و سایر موتورهای جستجوی اصلی هستند که بدست آوردن بک لینک با کیفیت بالا یکی از اهرم‌های اصلی سئو است. این کار می‌تواند شامل ترویج محتوای خوب، دسترسی به وب سایت‌های دیگر و ایجاد روابط با مدیران وب سایت، شرکت در انجمن‌ها و گرفتن مطبوعات برای جذب پیوند از وب سایت‌های دیگر باشد.

  • بهینه سازی کلی ساختار

استفاده از نقشه سایت یا XML  جهت کمک به بهتر خزیدن ربات‌های موتور جستجو در سایت، استفاده از ویژگی alt برای تصاویر، به روزرسانی متا تگ‌های صفحه، استفاده از برچسب‌ها، فشرده سازی کدهای قالب جهت افزایش سرعت سایت و… همگی از تکنیک‌های تخصصی سئو هستند.

بنابراین سئو مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و فرایندهای به هم پیوسته است که صفر تا صد سایت ما را برای تجربه کاربری بهتر بهینه می‌کند.

 

روش کار موتورهای جستجو  

موتورهای جستجو مانند کتابخانه‌های عصر دیجیتال هستند که به جای ذخیره نسخه‌های کتاب، نسخه‌های صفحات وب را ذخیره می‌کنند.

هنگامی که یک کوئری (عبارت جستجو شده) را در یک مرورگر تایپ می‌کنید، موتور جستجو تمام صفحات فهرست خود را بررسی می‌کند و سعی می‌کند مرتبط‌‌‌‌ ترین نتایج را نشان دهد. برای این کار از یک برنامه کامپیوتری به نام الگوریتم استفاده می‌کند. برای ارائه مفیدترین اطلاعات، الگوریتم‌های جستجو عوامل زیادی را بررسی می‌کنند، از جمله مفهوم کلمات پرسش شما، مکان، سابقه جستجو قبلی و غیره.

موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت‌ها نیز قواعد خاصی دارند که اگر به صورت اصولی آن‌ها را رعایت کنید، سایت شما در رتبه بالاتر قرار می‌گیرد. برخی از عوامل مهم در رتبه بندی سایت عبارتند از سرعت، محتوا با کیفیت، پیوندهای موجود در سایت، ساختار بهینه کدهای قالب، تجربه کاربری قابل قبول و…

عوامل بیان شده همگی در سئو سایت تاثیر گذارند به این معنی که SEO به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که محتوای شما بهترین نتیجه برای موضوع مورد بحث است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *