1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...

طراحی سایت یا پیج اینستاگرام؟

سایت بهتر است یا پیج اینستاگرام؟

با نگاهی کوچک به کسب و کارهای موفقی که در اینترنت وجود دارد، درمی‌یابیم چه در اینستاگرام چه سایت به یک استراتژی بازاریابی قوی برای رشد کسب و کارتان نیاز دارید و قرار نیست در مدت زمان کوتاهی به درآمد میلیونی برسید. حالا سوالی که برای بسیاری از کاربران پیش می‌آید این است که سرمایه گذاری روی طراحی سایت بهتر است یا اینستاگرام؟ اکثر افراد برای شروع کار به علت نداشتن سرمایه، سراغ اینستاگرام می‌روند اما باید درنظر داشت هرلحظه امکان فیلترینگ این بستر وجود دارد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب طراحی سایت یا اینستاگرام برای راه اندازی کسب و کارها و اینکه کدام یک بهتر است می‌پردازیم.

سایت یا اینستاگرام؟

تقریبا همه ما یک پیج شخصی ساده در اینستاگرام داریم پس ساخت پیج فروشگاهی یا تجاری هم تفاوت چندانی با پیج شخصی ندارد. اما سایت چیزی نیست که هرکسی آن را داشته باشد! احتمالا بین دوراهی همیشگی طراحی سایت یا اینستاگرام قرار گرفته اید و نمی‌دانید کدام یک بهتر است. در جواب سوال سایت یا اینستاگرام؟ باید گفت هردو از قوی ترین کانال های بازاریابی دیجیتال هستند که مخاطبان مخصوص خود را دارند و نمی‌شود این دو را جدا از هم دانست. شما اگر واقعا قصد پیشرفت در کسب و کارتان را دارید باید از اینستاگرام به عنوان مکمل برای ارتباط بیشتر با مشتریان سایت خود استفاده کنید. سایت یا اینستاگرام اشتباه است چون باید سایت و اینستاگرام در کنار هم باشند. 

مقایسه تفاوت هزینه های سایت و اینستاگرام

راه اندازی اولیه: راه اندازی یک پیج اینستاگرامی هزینه‌ای ندارد اما برای طراحی سایت باید هزینه‌های هاست، دامنه، قالب و طراح سایت (بین 3 تا 4میلیون) را بپردازید.

پشتیبانی و مدیریت: اگر شما خودتان سررشته ای در دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت دارید، لازم نیست هزینه ای بابت مدیریت سایت، تولید محتوا و پشتیبانی بپردازید اما زمانی که برون سپاری کنید قطعا باید به فکر پرداخت حقوق به یک کارشناس پشیبان سایت باشید. مدیریت یک پیج اینستاگرامی و پست گذاشتن، با پشتیبانی یک سایت از لحاظ زمان و هزینه تفاوت چندانی ندارد.

 

هزینه تبلیغات: هرکسب و کاری چه سنتی چه اینترنتی نیاز به تبلیغات برای بهتر دیده شدن دارد، باید زمان هدف‌گذاری و چیدن پلن کسب و کارتان این گزینه را هم درنظر بگیرید. هزینه تبلیغات در اینستاگرام از طریق اینفلوئنسر یا بلاگر براساس اینکه تبلیغ شما داخل پست باشد یا استوری، از 2 میلیون تا 30 میلیون است ( همینقدر بی پایه و اساس). اما در سایت از طریق تولید محتوا، رعایت الگوریتم های سئو سایت و تبلیغات کلیکی گوگل با هزینه ای بسیار کمتر دیده خواهید شد.

مقایسه تفاوت مخاطبین سایت و اینستاگرام

اکثرافرادی که از طریق موتورهای جستجو سایت شما را پیدا می‌کنند، اگر از لحاظ قیمت و کیفیت حرفی برای گفتن داشته باشید، مشتری بالقوه شما خواهند شد و خرید خود را قطعی می‌کنند. از طرفی فالوورهای اینستاگرامی که به صورت اتفاقی از طریق هشتگ یا اکسپلور با پیج شما آشنا می‌شوند، ممکن است صرفا مشاهده کنند یا سوال بپرسند اما خریدی انجام نمی‌دهند. مهم ترین تفاوت بین سایت و اینستاگرام همین میزان نرخ تبدیل است! میزان نرخ تبدیل کاربران به مشتری در سایت به لحاظ امنیتی که کاربران دارند، خیلی بیشتر از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌باشد.

آیا اینستاگرام برای راه اندازی کسب و کار مناسب است؟

می‌بینیم که اغلب مردم با گوشی هوشمندی که در دست دارند، ساعت ها به گشت و گذار در اینستاگرام می‌پردازند. اما آیا اپلیکیشن اینستاگرام یک اپ تخصصی صرفا مربوط به حوزه فروش یا ارائه خدمات است؟ قطعا خیر! این اپلیکیشن خصوصا طی سالهای اخیر بیشتر برای سرگرمی و گذراندن وقت استفاده شده است. پیج های بلاگری زیادی با محتوای روزمرگی، سفر، آشپزی، طنز و … با فالورهای میلیونی وجود دارند که راه درآمدشان از تبلیغات اینستاگرامی است. اما باید بسنجید که آیا کسب و کار شما پتانسیل رشد در این فضا را دارد؟ فضایی که چندان قابل اطمینان نیست و ممکن است با بسته شدن پیج، در یک شب تمام زحمات چندساله شما از بین برود.

فرض کنید شما صاحب کسب و کاری هستید و پیج خود را به سادگی در اینستاگرام راه اندازی می‌کنید. سپس به دنبال افزایش فالور خواهید بود چون تنها راه رسیدن به درآمد در اینستاگرام فالور بالاست. چنددرصد از فالورهایی که شما را دنبال می‌کنند مشتری بالقوه شما خواهند بود؟ مهم ترین تفاوتی که بین سایت با اینستاگرام وجود دارد همین است. اگر مخاطب شما از طریق گوگل به جستجوی محصول بپردازد و وارد سایت شما شود به احتمال 80 درصد قصد خرید دارد اما در اینستاگرام به این صورت نیست چون بیشتر کاربران به قصد تفریح یا مقایسه قیمت ها به چندین پیج اینستاگرامی سرمی‌زنند که آن هم به منجر به خرید نخواهد شد.

مزایای کسب و کار اینترنتی در اینستاگرام

در نگاه اول به نظر می‌رسد که در اینستاگرام یک بازار بزرگ برای فروش پیش روی شماست و درآمد خوبی هم از آن خواهید داشت؛ اما با نگاهی دقیق تر به بررسی مزایا و معایب استفاده از اینستاگرام برای راه اندازی کسب و کار می‌پردازیم تا تصمیم گیرنده نهایی خودتان باشید. مزایای راه‌اندازی کار اینترنتی در اینستاگرام عبارتند از:

  • هزینه راه اندازی و استفاده از اینستاگرام رایگان است

بسیار از جوان ها به دلیل نداشتن سرمایه زیاد، به پیج زدن در اینستاگرام روی آورده اند. خوشبختانه اپلیکیشن اینستاگرام که پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران است، به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد و بستر مناسبی برای کسب و کارهای نوپاست. اما لازم است به محض افزایش فالورها و میزان فروش برای جلب رضایت بیشتر کاربران و سهولت در خرید، سایت خود را راه اندازی کنید.

  • کار کردن با اینستاگرام نیاز به دانش تخصصی ندارد

خوشبختانه این اپلیکیشن به زبان فارسی هم در دسترس است و تمام اقشار جامعه به راحتی با آن کار می‌کنند و از قابلیت های موجود در آن بهره می‌برند. پست گذاشتن، استوری، مشاهده آمار و کار کردن با سایر امکانات موجود در پروفایل‌های تجاری اینستاگرام بسیار راحت است و هر کسی که کار کردن با موبایل‌های هوشمند را بلد باشد از پس آن بر می‌آید.

  • دیده شدن در اینستاگرام راحت است

می‌دانید که امروزه رقابت برای لینک اول شدن در گوگل بسیار زیاد است و روز به روز برتعداد کسانی که سایت خود را راه اندازی می‌کنند، افزوده می‌شود. در اپلیکیشن اینستاگرام به لحاظ سرگرمی بودن آن و بسیاری از حاشیه های منفی موجود، رقابت آنچنان زیادی در حوزه کسب و کار وجود ندارد و به راحتی با تولید محتوای جذاب دیده می‌شوید.

معایب کسب و کار اینترنتی در اینستاگرام

برای ورود به دنیای کار اینترنتی از طریق اینستاگرام لازم است تمام جنبه های مثبت و منفی که دارد را درنظر بگیرید، در ادامه معایب استفاده از اینستاگرام جهت راه اندازی کسب و کار بیان شده است:

  • سردرگرمی کاربر به علت نبود قابلیت دسته بندی

عدم وجود دسته بندی یا منو در این اپلیکیشن باعث شده کاربران برای پیداکردن پست موردنظر خود اگر تعداد محصولات زیاد باشد، چندین دقیقه اسکرول کنند تا به چیزی که می‌خواهند برسند. گاهی کاربر خسته از جستجو و سردرگمی بین پست ها، پیج شما را ترک می‌کند! به همین راحتی.

اگر شما سایت داشته باشید، می‌توانید برای محصولات خود دسته بندی تعریف ‌کنید تا کاربران با یک جستجو سریعا وارد صفحه محصول موردنظرشان شوند و خرید خود را ثبت کنند. 

  • خطر فیلترینگ یا بسته شدن پیج

اگر تنها منبع درآمد شما اینستاگرام است باید به فکر گسترش کسب و کار خود و راه اندازی سایت باشید. متاسفانه در کشور ما به دلیل تحریم ها و مسائل سیاسی هرلحظه امکان حذف یا مسدودسازی اپلیکیشن های خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام وجود دارد. بنابراین اگر به دنبال یک کسب و کار ماندگار با سوددهی بلندمدت هستید نباید روی اینستاگرام حساب کنید!

  • فرآیند پرداخت برای کاربران دشوار است

حتما تابحال سفارش کالایی را در اینستاگرام داده اید که فرآیند انتخاب تا پرداخت و تایید ارسال آن شما را کلافه کرده است. کاربر ابتدا باید در دایرکت از ادمین پیج، موجودی کالا را بپرسد سپس منتظر پاسخ بماند تا شماره کارت دریافت کند، پس آن پول کارت به کارت کند و رسید را مجدد برای ادمین بفرستد، ادمین پس از بررسی سفارش را ثبت کند و آدرس بگیرید و … این پروسه ارتباط با ادمین، چک کردن موجودی و پرداخت آنقدر طولانی می‌شود که نصف مشتریان خود را از دست خواهید داد! 

اما شما می‌توانید با ساخت فروشگاه اینترنتی متصل به درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشید، به راحتی کاربر به صورت آنلاین موجودی کالا را چک کرده و با چند کیلیک سفارش خود را زیر2 دقیقه ثبت می‌کند.  کسب درآمد با طراحی سایت بسیار راحت تر از گذشته شده است بنابراین ترس خود را برای ساخت سایت خود کنار بگذارید و همین حالا راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنید!

چرا افراد اینستاگرام را به سایت ترجیح می‌دهند؟

افرادی که فقط اینستاگرام را به عنوان حوزه کسب و کار خود انتخاب می‌کنند، عقیده دارند طراحی سایت و مدیریت آن بسیار سخت و هزینه بر است. غافل از اینکه امروزه هیچ کار سختی در دنیای اینترنت وجود ندارد! سایت ساز به کمک افرادی می‌آید که دانش کدنویسی ندارند و از طرفی نمیخواهند هزینه بالایی برای طراحی سایت اختصاصی خود بپردازند. سایت ساز چیست؟ سایت ساز نوعی سامانه تحت وب است که تنها با انتخاب قالب و واردکردن دامنه سایت خود، ظرف چندساعت صاحب سایت خواهید شد.

مزایای ساخت سایت برای کسب وکار

  • کسب و کار شما ماندگار و پایا است و دیگر نگران فیلترشدن نخواهید بود
  • امنیت کسب و کار شما به لطف سرویس های گوگل بیشتر است
  • ظاهر سایت خود را می‌توانید به دلخواه تغییر دهید و دسته بندی اضافه نمایید
  • تعداد مخاطبان بیشتری خواهید داشت
  • سایت به همراه ای نماد به راحتی اعتماد کاربر را جهت خرید جلب می‌کند
  • با افزایش تعداد ورودی به سایت علاوه بر فروش محصول، می‌توانید از طریق تبلیغات بنری کسب درآمد کنید
  • با سئو درست سایت مشتریان هدفمند و جدیدی به شما اضافه می‌شود
  • پرداخت آنلاین هزینه خرید و تسویه حساب آسان
  • و …..

برای شروع طراحی سایت بهتر است یا اینستاگرام

در شروع کسب و کار میزان هزینه ها بسیار اهمیت دارد و تاجایی که ممکن است باید نسخه اولیه از کسب و کار با کمترین هزینه در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. برای همین می‌توانید از یک صفحه در اینستاگرام شروع کرده و پس از جذب مخاطب و افزایش میزان فروش، یک وب سایت حرفه ای بسازید.

اما هیچ‌گاه فراموش نکنید که سایت مانند شناسنامه کسب و کار عمل می‌کند و تنها با یک پیج اینستاگرام به یک برند معتبر تبدیل نخواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *