1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...

انتخاب نام دامنه مناسب : 11 قانون برای انتخاب نام دامنه خاص + فیلم

انتخاب دامنه مناسب

نحوه انتخاب نام دامنه سایت

هنگام ساخت وب سایت، انتخاب دامنه مناسب از جمله موارد مهمی است که می تواند به جذابیت نام و برند شما کمک کند اگرچه انتخاب نام دامنه مناسب کار سختی است اما ما در پایان این مطلب به برخی تکنیک ها برای ساخت و انتخاب نام دامنه اشاره خواهیم کرد. در این مطلب به این موارد می پردازیم :

  1. نام دامنه چگونه باشد
  2. چه قواعدی برای انتخاب نام دامنه برای وب سایت وجود دارد؟
  3. بهترین پسوندها برای انتخاب و ثبت دامنه کدام هستند؟
  4. چطور یک دامنه خاص ثبت کنیم؟
  5. انتخاب دامنه مناسب، چه تاثیری در سئو دارد؟
  6. دامنه ir بهتر است یا com ؟
  7. چرا همه قبل از ما، دامنه های خوب را ثبت کرده اند؟

در این مقاله کوتاه به 11 قانون مهم که در ثبت دامنه مناسب برای وب سایت باید رعایت کنید، اشاره خواهیم کرد، پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

1- نام دامنه باید کوتاه و کمتر از 12 کلام باشد :

کوتاه بودن دامنه مزیتی است که منجر می شود کاربران و مشتریانتان بهتر و راحت تر اسم سایت شما را بخاطر بسپارند، بنابراین تلاش کنید در فرایند انتخاب نام دامنه از عباراتی کوتاه و روان استفاده کنید. به عنوان مثال دامنه های ebay.com , Moz.com و see5. ir هم بسیار کوتاه و هم روان هستند.

 

2- اسم دامنه باید به راحتی در ذهن به یاد ماندنی شود:

به هیچ عنوان از کلمات سخت و پیچیده استفاده نکنید بعضی از کلمات اگرچه خاص و تک هستند ولی تلفظ بسیار سختی دارند مثلا Insurance اگر توانستید 5 بار پشت سرهم بگویید اینشرنس 🙂 دیدید کار سختی است تازه اگر از تایپ آن جان سالم بدر ببریم بخاطر سپردن آنهم کار دشواریست، مثال ای از دامنه های ثبت شده که در ذهن مخاطبین ماندگار شدند google . com , apple . com و aparat . com هستند .

 

3- به هیچ وجه از اعداد و کارکتر های بیش تر در تعیین اسم دامنه به کارگیری نکنید:

مثالی از دامنه هایی که در آنها از کارکتر استفاده شده : mashhad – learn . com که در آن از کارکتر دش ( – ) استفاده شده‌است , tahrir4you . com به کار گیری از عدد 4 در اسم دامنه ,mmihan.com استفاه از دو حرف mm در کنار هم که ممکن است کمی مشکل ایجاد کند.

 

4- استفاده از کلمه ها کلیدی کسب وکار در اسم دامنه :

به کارگیری عبارات اساسی مربوط به کار وب سایت همواره منجر می شود در موتور های جستجو یک امتیاز خوب داشته باشید، مثلا دامنه هایی مثل downloadbook.com و bookirani .com می‌توانند به ترتیب در لغات اساسی و رقابتی نظیر دانلود کتاب و کتاب ایرانی راحتتر در ابتدا نتیجه ها موتور های جستجو بیایند .

 

5- بکارگیری پسوند های متداول و رایج در ثبت دامنه :

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که اسم دامنه را با داتکام یا آی آر در نظر میگرید، 70 درصد از افراد، عادت دارند اسم دامنه را با پسوند های متداول و مرسوم مثل com . و ir . در آدرس بار مرورگر وارد کنند , از همان ابتدای فعالیت پسوند های ir . و com . را برای وب سایتتان به ثبت برسانید .

 

انتخاب دامنه مناسب ir

 

6- نشانی دامنه شما باید منحصر بوده و اصلا کپی نباشد:

از اسم برندهای بزرگ و دارای شهرت در تعیین اسم دامنه استفاده نکنید و این را بپذیرید که اعتبار شما وابسته به شماست و اعتبار دیگرافراد وابسته به خودشان، پس به هیچ وجه از اسم تجاری سایر افراد در تعیین اسم دامنه استفاده نکنید , این مورد اگرچه از دید عمومی سخت است ولی مسلما کپی اسم برندها به اعتبار شما در آتیه ضربه وارد خواهد کرد، مثال دامنه ای که در آن از اسم مارک های بزرگ استفاده شده‌ است amazon-server . com که نام برند کمپانی بزرگ آمازون در کنار سرور استفاده شده است .

 

7- اسم دامنه مربوط به موضوع کار وب سایت باشد:

برای مثال دامنه های avabook.ir , mobileshop. ir , karyab.ir به ترتیب وابسته به مجموعه هایی هستند که در زمینه تلفن همراه , کتاب و استخدام فعالیت دارند , مرتبط بودن اسم دامنه با موضوع کار وبسایت منجر می شود ربات های موتور های جستجو و بازدیدکنندگان وبسایت خیلی سهل وآسان تر موضوع فعالیت سایت شما را تشخیص دهند و به کار گیری این گونه دامین ها منجر به جلب اعتماد مشتری و موتور های جستجو خواهد شد.

دلیل نمی شود هر طور شده دامنه ای انتخاب کنید که مرتبط با فعالیت سایت باشد، به عنوان مثال کسب و کارهای موفقی را می توان نام برد که اسم دامنه آنها هیچ ارتباطی با فعالیتشان ندارد، مثلا بامیلو، adobe، اسکایپ، سایت ساز سی فایو و هزاران کسب کار داخلی و خارجی که رشدشان را مدیون فعالیت اصولی هستند نه انتخاب نام دامنه مرتبط با کسب و کار.

 

8- دامنه مطلوب برای همگی به یک صورت نوشته می شود:

مثلا دامنه بوک فور یو دات کام را می شود به دو شکل book4you . com و bookforyou . com نوشت، در ظاهر احتمالا به کار گیری از چنین دامنه هایی برای مخاطبان شما کمی جالب بنظر برسد ولی مطمئنا اگر مایل هستید تبدیل به یک برند بزرگ شوید به هیچ عنوان از این تکنیک استفاده نکنید چراکه رسمیت و اعتبار برند شما را زیر سوال می برد.

 

9- دامنه ir . سایتتان را از ابتدا فعالیت ثبت کنید:

بارها و باره ها شاهد این بوده ایم که اشخاص دامنه های بین المللی com . بسیار زیبایی ثبت نمودند، ولی بعد از مدتی که تصمیم می گیرند دامنه ir . سایت را ثبت کنند، متوجه می شوند که این پسوند قبلا توسط فرد دیگری به ثبت رسیده و یا آنرا به شما نخواهد داد و یا احتمالا ثبت کننده دامنه آی آر مایل است دامنه را با مبلغ هنگفتی به شما بفروشد.

برای انتخاب بهتر دامنه برای وب سایت توصیه می کنیم ویدئو راهنمای انتخاب دامنه را در آپارت نگاه کنید. در این ویدئو اصول و راهکارهای انتخاب یک دامنه، توسط عادل طالبی بخوبی بیان شده است. پس مشاهده این ویدئو را از دست ندهید.

 

 

10- استفاده از ابزارهای هوئیز و ثبت دامنه:

برای ثبت دامنه و بررسی آزاد بودن آن از ابزارهای ثبت دامنه استفاده کنید مثل نیک دات آی آر nic.ir برای دامنه های ir و who.is بررسی دامنه های بین المللی گذشته از این وب سرویس های خوب ثبت دامنه ایرانی مثل میهن نیک که قدیمی ترین مرکز ثبت دامنه آنلاین در ایران است به شما در ثبت و بررسی دامنه کمک خواهند کرد. برای بررسی خالی بودن دامنه می توانید از پیام رسان گپ هم استفاده کنید.

 

11- بررسی سابقه دامنه:

یکی از کارهای مهم قبل از ثبت دامنه بررسی سابقه و اعتبار دامنه است! اینکه آیا دامنه مورد نظر شما قبلا توسط فرد دیگری به ثبت رسیده یا خیر؟ اگر بله، مربوط به چه وب سایتی بوده؟ اعتبار دامنه آن وب سایت DA چقدر بوده؟ آیا آن دامنه جزو دامنه های پنالتی شده گوگل هست یا خیر؟ البته زیاد نگران نباشید با یک بررسی ساده در سایت پروفایلر می توانید اطمینان حاصل کنید که دامنه از سابقه خوبی برخوردار هست یا خیر

 

انتخاب دامنه مناسب

 

چرا همه قبل از ما، دامنه های خوب را ثبت کرده اند؟

طبیعیست که جنس خوب روی زمین نمی ماند دامنه خوب هم خیلی سریع توسط افراد فعال در حوزه های مختلف کسب و کار به ثبت می رسند. برای ثبت دامنه شما می توانید با استفاده از تکینک های زیر دامنه خوب برای وب سایت تان ثبت کنید.

 

6 راهکار ساده برای انتخاب اسم سایت و دامنه مناسب برای وب سایت:

اگر بدنبال نام پیشنهادی زیبا برای سایت هستید و می خواهید یک دامنه مناسب فارسی برای سایت خود انتخاب کنید از تکنیک های زیر استفاده نموده و در نهایت 5 یا شش اسم تولیده شده را به افراد مختلف نشان دهید و هر کدام که زیباتر، جذابتر و ساده و روانتر بود را به عنوان نام دامین برای سایت خود انتخاب کنید.

1- از نام های محلی استفاده کنید : 

برای ثبت نام دامنه خوب می توانید ابتدا یا انتهای دامنه نام محل کسب و کار خود را اضافه کنید مثلا mashhadboiler، tehranabzar، بنابراین کافیست اسم شهر یا محل خودتان را به ابتدا یا انتهای دامنه اضافه کنید.

2- از کلمات کلیدی تخصصی در حوزه فعالیت خود استفاده کنید :

مثلا برای ثبت دامنه در حوزه دکوراسیون آشپزخانه یا کابینت می توانید از واژه های kitchen cabinet ،kitchen Decor ،interior design، kitchen design استفاده کنید.

3- از پیشوند آی آر ir در ابتدا یا انتهای دامنه استفاده کنید :

مثلا برای ثبت دامنه برای وب سایت فروشگاه فایل می توانید چنین دامنه ای را به ثبت برسانید irfileshop می بینید که در ابتدای دامنه دو حرف آی آر ir اضافه شده و همین منجر به تمایز دامنه شما با سایر دامنه های موجود خواهد شد.

4- تکنیک ترکیب نام ها :

یکی از بهترین روش ها برای ثبت دامنه های جذاب و همیشه ماندگار استفاده از تکنیک ترکیب نام ها است، به عنوان مثال بامیلو (با میل و رقبت خرید کنید)، نیوزویت (کلمه نیوز + ویترین، ویترین اخبار )، فیدیبو (کلمه فید + بوک) باهم ترکیب شده اند. با استفاده از این روش ساده شما می توانید نام ها و برندهای خاصی را تولید کنید که هم مرتبط با کار و تخصص تان باشد و هم اسمی زیبا و تک تولید کنید.

به عنوان مثال: رشدانا، رشدینو، آغازینو، کاورینو اسامیست که با اضافه کردن تک واژه نو به انتهای کلمات تولید شده است. طبیعیست که بعد از این کار اسامی خاصی تولید می شود که کمتر فردی به فکر ثبت آنها خواهد افتاد.

5- لیست کردن تمام کلمات مترادف و ترکیب آنها با هم:

تمام کلماتی که به نوعی با کسب و کار شما مرتبط است را لیست کرده و مترادف های این کلمات راهم استخراج کنید سپس با روش 4 آنها را باهم ترکیب نموده و اسم جدیدی تولید کنید.

6- سری به سایت اسم ساز بزنید:

سری به سایت اسم ساز بزنید در این سایت کافیست کلمه کلیدی را وارد کنید، وب سایت اسم ساز یا به عبارتی دامنه ساز، عبارات مختلف را با کلمه کلیدی ترکیب کرده و پیشنهاد های خوبی ارائه می کند.

 

چک لیست انتخاب دامنه

 

چک لیست خلاصه قواعد ثبت و انتخاب دامنه خوب:

  1. کوتاه و کمتر از 12 کلمه
  2. ماندگاری در ذهن
  3. تلفظ آسان و نداشتن سکته
  4. عدم استفاده زیاد از اعداد و کاراکتر
  5. ثبت پسوندهای متداول
  6. انتخاب دامنه های خاص
  7. عدم کپی برداری از سایر دامنه ها
  8. ارتباط دامین با فعالیت وب سایت
  9. استفاده از کلمه کلیدی کسب و کار در ثبت دامنه
  10. توجه به راحتی در نوشتن domain
  11. دامنه آی آر وب سایت را از ابتدا کار ثبت کنید
  12. استفاده از ابزارهای ثبت دامنه
  13. انتخاب شرکت های مطمئن برای ثبت دامین مثل ایران سرور، مشهد هاست و برتینا
  14. بررسی سابقه دامنه در وب سایت archive.org

 

چک لیست انتخاب و ساخت نام دامنه مناسب و خاص:

اگر بدنبال اسم پیشنهادی زیبا برای سایت خود هستید این چک لیست نام پیشنهادی برای سایت را از دست ندهید. ما در سی فایو بارها و بارها از این تکنیک ها استفاده کردیم و توانستیم برای وب سایت های مختلف اسم دامنه زیبایی را پیشنهاد دهیم.

  1. استفاده از نام های محلی و منطقه ای مثل میچکا که در زبان مازندرانی به معنی گنجشک است
  2. استفاده از نام منطقه جغرافیایی محل فعالیت مثل مشهد، تهران، اهواز
  3. از عبارت ir یا iran در ابتدای دامنه استفاده کنید مثل irdomain.ir یا iranmobl.com
  4. نام های مختلف را باهم ترکیب کنید
  5. ترکیب نام و آوا های شنیداری مثل میلیوو ( ترکیب کلمه ایمیل + آوای وووو که حس سرعت را منتقل می کند)
  6. ترکیب اسم و عبارت ها مثل بامیلو، فیدیبو، رشدینو، آغازینو، عسلینو
  7. ترکیب اسم فارسی و لاتین مثل دیجی کالا، تیپ تیک، نیوزویت
  8. استخراج تمام کلمات مترادف مرتبط با کار و ترکیب آنها باهم و تولید یک دامنه خاص
  9. استفاده از سایت‌های اسم ساز

 

14 فرمول ساده برای نمونه اسم خوب وب سایت :

در چک لیست زیر فرمول ساخت نام پیشنهادی زیبا برای دامنه سایت را معرفی می کنیم تا شما هم بسته به کسب و کار و حوزه فعالیت خود با استفاده از قواعد بالا و فرمول های زیر نامی زیبا برای سایت و فروشگاه آنلاین تان ثبت کنید.

  1. اسم سایت + ویت مثل نیوزویت
  2. نام سایت + آی آر ir مثل آی آر عسل
  3. نام سایت + ایران مثل ایران نوین
  4. نام سایت + مشهد، تهران، اهواز، اصفهان
  5. نام سایت + نو، مثل هتلینو
  6. اسم سایت + نا مثل رشدانا
  7. کلمه کلیدی + نو مثل عسلینو
  8. کلمه کلیدی + فار مثل فارنیوز
  9. کلمه کلیدی + فا مثل هتلفا یا لرنفا
  10. کلمه کلیدی + تو مثل سفرتو
  11. کلمه کلیدی + می مثل سفرمی
  12. کلمه کلیدی + شاپ عسل شاپ
  13. کلمه کلیدی + آواهای صوتی مثل میلیوو
  14. کلمه کلیدی + یو مثل خبریو

انتخاب دامنه مناسب

جمع بندی: 

در انتخاب نام دامنه مناسب چندان سخت گیر نباشید ولی در هنگام ثبت قواعدی که در این مقاله گفته شده را حد الامکان رعایت کنید، طبیعیست که رعایت تمامی موارد گفته شده در بالا کار سخت و گاهی غیر ممکن است اما در حد توان خود سعی کنید اصول گفته شده در ویدئو آموزشی قواعد ثبت نام دامنه و چک لیست انتخاب نام خاص برای سایت را رعایت نمایید. از اینها که بگذریم مهمترین بخش هر وب سایت جذب ترافیک و ورود کاربران از کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ است بنابراین برای انتخاب دامنه زیبا چندان سختگیر نباشید.

سرویس سایت ساز سی فایو به شما کمک می کند تا با تعرفه طراحی سایت مناسب در کوتاه ترین زمان ممکن یک وب سایت زیبا برای کسب و کارتان بسازید، سی فایو دامنه ir را بصورت رایگان برای کاربران خود ثبت نموده و به وب سایتهای ساخته شده در سی فایو متصل می کند، شما می توانید روی مشاوره ما برای انتخاب دامنه مناسب حساب کنید. تاکنون با سایت ساز و فروشگاه ساز سی فایو بیش از 75 هزار وب سایت ساخته شده است، خوشحال می شویم شما هم جزو کاربران ما باشید.

برای شروع ساخت سایت با سی فایو می توانید از 90 نمونه انواع قالب، یکی را انتخاب کرده و در کمتر از 59 ثانیه سایت خود را تحویل بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *