1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (1 votes, average: 1,00 out of 5)
Loading...

مجوزهای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

شاید افراد فکر کنند که برای فعالیت در فروشگاه اینترنتی به هیچ نوع مجوزی برای شروع و ادامه فعالیت خود نیازی ندارند. به جرئت می‌توان گفت که راه اندازی فروشگاه اینترنتی تنها اقدام برای ساخت سایت اینترنتی با قابلیت فروش محصولات و خدمات نیست. همانطور که کسب و کارهای فیزیکی به مجوز نیاز دارند، راه اندازی فروشگاه اینترنتی هم نیاز به مجوزهایی دارد. چون در هر دو حالت، مشتریان در فروشگاه اینترنتی و فروشگاه فیزیکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و هیچ چیزی باعث نمی‌شود که ارزش مشتریان یک فروشگاه کاهش پیدا کند. برای کسب مجوز فعالیت فروشگاه اینترنتی باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید تا فروشگاه اینترنتی بتواند به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کنید و ادامه بدهید. برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی میتوانید از فروشگاه ساز سی فایو استفاده کنید.

اهمیت و ضرورت کسب مجوز فروشگاه اینترنتی چیست؟

برای بررسی اهمیت و ضرورت کسب مجوز فروشگاه اینترنتی، باید به بررسی تاثیرات مثبت بعد از کسب مجوزها بپردازیم. زمانی که نماد اعتماد را برای فروشگاه اینترنتی خود دریافت می‌کنید، مشتریان به شما اعتماد می‌کنند. در صورتی که پاسخ اعتماد مشتریان به شما، چیزی غیر از نتیجه مثبت باشد، آن‌ها به طور قانونی و رسمی حق دارند که از شما شکایت کنند. این حالت از تاثیرات نماد اعتماد برای فروشگاه اینترنتی همانند این است که مشتریان بعد از خرید خود از فروشگاه شما، حق دارند که به دلیل معیوب بودن، جنس خود را پس بدهند. برای مثال، اگر همین نماد اعتماد را نداشته باشید، مشتریان چگونه می‌توانند به شما اعتماد کنند و خریدهای خود را به صورت غیرحضوری انجام بدهند؟! پاسخ این است که تا مدت‌های طولانی، مشتریان به شما اعتماد نمی‌کنند و از خرید غیرحضوری منصرف خواهند شد. کسب مجوز برای فروشگاه اینترنتی برای هر دو طرف یعنی مشتری و فروشنده تا حد بسیار زیادی مناسب است.

لیست مجوزهای فروشگاه اینترنتی

  • مجوز نماد اعتماد الکترونیک یا ای نماد

نماد اعتماد الکترونیک را می‌توان مهم‌ترین و اصلی‌ترین مجوز یک فروشگاه اینترنتی دانست. همانطور که از نام نماد اعتماد الکترونیک پیدا است، این نماد برای اعتماد کردن مشتریان جدید به یک سایت فروشگاه اینترنتی کسب می‌شود. بعد از اینکه نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کردید، این نماد در پایین‌ترین قسمت سایت قرار می‌گیرد. کسب و کارهای آنلاینی که می‌توانند نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کنند، به معنای این است که نماد اعتماد را زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده‌اند.

نماد اعتماد الکترونیک به چندین صورت است. نماد موقت، دائم تک ستاره و دو ستاره از انواع نمادهای اعتماد الکترونیک هستند که می‌توانید برای فروشگاه اینترنتی خود دریافت نمایید. هر کدام از آن‌ها مزایای خاصی دارد که به طور خلاصه به ویژگی‌های خاص آن‌ها می‌پردازیم.

نماد موقت: اگر می‌خواهید مجوز رسمی را برای سایت آنلاین خود در زمان کمی دریافت کنید، نماد موقت برای شما مناسب است. چون برای دریافت نماد موقت، زمان بسیار کمی نیاز است تا کارشناسان به تمدید آن بپردازند.

نماد دائم تک ستاره: در صورتی که نماد موقت را برای سایت آنلاین بدست آورید، نماد دائم تک ستاره را دریافت خواهید کرد.

نماد دائم دو ستاره: دریافت گواهی SSL را می‌توان تنها دلیل اصلی برای دریافت نماد دائم دو ستاره دانست. در این گواهی، اطلاعات اصلی فروشنده درج شده است. محل زندگی، شماره تماس، موبایل، سن و حتی شماره کارت صاحب فروشگاه بعد از دریافت نماد دائم دو ستاره در سایت آنلاین درج خواهد شد.

مجوز در زمینه رسانه‌های دیجیتال

گرفتن تایید برای دریافت مجوز در زمینه رسانه‌های دیجیتال به منزله‌ی فعالیت کردن در چارچوب فرهنگ دیجیتالی در سطح کشور است. به همین خاطر، این مجوز را هم می‌توان در دسته مجوزهای لازم برای هر فروشگاه اینترنتی دانست. برای دریافت مجوز در زمینه رسانه‌های دیجیتال باید به سایت saramad.ir مراجعه کنید. پس از مراجعه به این سایت، باید در آزمون شرکت کنید. در صورتی که نمره تاییدیه آزمون را کسب کردید، به کمیته ذی ربط ارجاع داده خواهید شد. در نهایت بعد از تاییدیه‌ کلی، مجوز 5 ساله به شما اعطا خواهد شد.

درگاه پرداخت آنلاین

اگر فروشگاه آنلاین دارید و محصولات و خدماتی را که برای فروش دارید، باید مجوز درگاه پرداخت آنلاین را داشته باشید. بالاخره مشتریان شما باید بدانند که از چه طریقی می‌توانند هزینه محصول و یا خدمت را پرداخت نمایند. توجه کنید که این مجوز برای فروشگاه اینترنتی فروش محصولات و خدمات باید دریافت شود. چون اطلاعات شخصی مشتریان شما با فیشینگ لو خواهند رفت و ارزش و اعتبار کل مجموعه و برند شما زیر سوال خواهد رفت. مجوز درگاه پرداخت آنلاین به دو صورت پرداخت مستقیم و پرداخت واسط وجود دارد.

  • درگاه پرداخت مستقیم

دریافت ای نماد، لازمه دریافت درگاه پرداخت مستقیم باشد. برای مثال، اگر موفق به دریافت ای نماد نشده باشید، کارشناسان شما را تایید نخواهند کرد تا مجوز درگاه پرداخت مستقیم را دریافت نمایید. توجه داشته باشید که برای دریافت مجوز درگاه پرداخت مستقیم نیاز است تا قراردادی را هم با بانک منعقد کنید. هدف از منعقد کردن قرارداد با بانک، ارائه اطلاعات حقیقی و حقوقی است. با توجه به مدارک زیادی که برای دریافت مجوز درگاه پرداخت مستقیم ارائه می‌دهید، دریافت تاییدیه آن به زمان زیادی لازم است.

  • درگاه پرداخت واسط

برای گرفتن تایید و دریافت مجوز درگاه پرداخت واسط الزامی برای داشتن مجوز ای نماد وجود ندارد. به جای آن، باید مبلغی را به عنوان کارمزد به خود بانک بدهید تا بانک تضمین کند پولی که به حساب شما واریز می‌شود، ابتدا در یک حساب دیگر ریخته می‌شود و سپس به حساب شخص شما انتقال پیدا می‌کند. این مجوز برای آن دسته از فروشگاه‌های اینترنتی مناسب است که تعداد تراکنش کمی در طی یک روز و یا سالیانه دارند.

مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

کسب و کارهای اینترنتی بزرگ که در حوزه فعالیت‌های رایانه‌ای است و دارای مدیر عامل در اعضای شرکت هستند، نیاز است تا مجوز نظام صنفی رایانه‌ای را دریافت کنید. علاوه براین، مدیر عامل شرکت حداقل باید دارای مدرک تحصیلات لیسانس باشد.

هدف از دریافت این مجوز، دریافت تاییدیه از سوی نظام صنفی استانی است که مجموعه در آن در حال فعالیت است.

 هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی

هزینه لازم برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی، مبلغی کمتر از500 هزار تومان برآورد می‌شود. با این حال، برای تمدید هر کدام از مجوزها بعد از یک زمان مشخص نیاز است تا دوباره هزینه‌ای را برای تمدید بپردازید. این هزینه‌ها چندان زیاد نیستند. مبلغی بین 10 هزار تومان تا 50 هزار تومان را برای تمدید هر کدام از مجوزهای اینترنتی در نظر بگیرید.

** در صورتی که قصد دارید تا در کمترین زمان و به صورت رایگان، فروشگاه اینترنتی خود را بسازید، از قابلیت تخصصی سایت ساز سی فایو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *