دامنه

چطور یک نام دامنه خوب انتخاب کنم؟

چطور یک نام دامنه خوب انتخاب کنم؟

توضیحات


برای انتخاب یک نام دامنه مناسب باید به موارد زیر توجه کنید:


1-تلفظ آسان و واضح داشته باشد.

2-باید راحت به خاطر سپرده شود.

3-کوتاه و کمتر از ۱۲ کاراکتر باشد.

4-از دامنه سایت های مشهور کپی نکنید.

5-دامنه به موضوع فعالیت سایت مربوط باشد.

6-از کلمات کلیدی کسب و کارتان استفاده کنید.

7-از پسوند های متداول مانند ir یا com استفاده کنید.

8-ترجیحا از اعداد و کاراکتر های اضافه استفاده نشود.

9-از نام هایی که به چند صورت نوشته می شوند پرهیز کنید.

انتخاب دامنه مناسب از جمله موارد مهمی است که می تواند به جذابیت نام و برند شما کمک کند اگرچه انتخاب دامنه مناسب کار سختی است اما ما در پایان این مطلب به برخی تکنیک ها برای ساخت و انتخاب دامنه اشاره خواهیم کرد. در این مطلب به این موارد می پردازیم :

1- تلفظ آسان و واضح داشته باشد.

بعضی از کلمات اگرچه خاص و تک هستند ولی تلفظ بسیار سختی دارند. تا جای ممکن سعی کنید از کلماتی که تلفظ راحت و مشخصی دارند استفاده کنید.

2- باید راحت به خاطر سپرده شود.

بهیچ عنوان از کلمات سخت و پیچیده استفاده نکنید چرا که بخاطر سپردن آنها کار دشواریست، مثالی از دامنه های ثبت شده که در ذهن مخاطبین ماندگار شدند google . com , apple . com و aparat . com هستند .

3- کوتاه و کمتر از ۱۲ کاراکتر باشد.

کوتاه بودن دامنه مزیتی است که منجر می شود کاربران و مشتریانتان بهتر و راحت تر اسم سایت شما را بخاطر بسپارند، بنابراین تلاش کنید در فرایند انتخاب نام دامنه از عباراتی کوتاه و روان استفاده کنید. به عنوان مثال دامنه های ebay.com , Moz.com و see5. ir هم بسیار کوتاه و هم روان هستند.

4- از دامنه سایت های مشهور کپی نکنید.

از اسم برندهای بزرگ و دارای شهرت در تعیین اسم دامنه استفاده نکنید و این را بپذیرید که اعتبار شما وابسته به شماست و اعتبار دیگرافراد وابسته به خودشان، پس به هیچ وجه از اسم تجاری سایر افراد در تعیین اسم دامنه استفاده نکنید , این مورد اگرچه از دید عمومی سخت است ولی مسلما کپی اسم برندها به اعتبار شما در آتیه ضربه وارد خواهد کرد، مثال دامنه ای که در آن از اسم مارک های بزرگ استفاده شده‌ است amazon-server . com که نام برند کمپانی بزرگ آمازون در کنار سرور استفاده شده است .

5- دامنه به موضوع فعالیت سایت مربوط باشد.

برای مثال دامنه های avabook.ir , mobileshop. ir , karyab.ir به ترتیب وابسته به مجموعه هایی هستند که در زمینه تلفن همراه , کتاب و استخدام فعالیت دارند , مرتبط بودن اسم دامنه با موضوع کار وبسایت منجر می شود ربات های موتور های جستجو و بازدیدکنندگان وبسایت خیلی سهل وآسان تر موضوع فعالیت سایت شما را تشخیص دهند و به کار گیری این گونه دامین ها منجر به جلب اعتماد مشتری و موتور های جستجو خواهد شد.

6- از کلمات کلیدی کسب و کارتان استفاده کنید.

به کارگیری عبارات اساسی مربوط به کار وب سایت همواره منجر می شود در موتور های جستجو یک امتیاز خوب داشته باشید، مثلا دامنه هایی مثل downloadbook.com و bookirani .com می‌توانند به ترتیب در لغات اساسی و رقابتی نظیر دانلود کتاب و کتاب ایرانی راحتتر در ابتدا نتیجه ها موتور های جستجو بیایند .

7- از پسوند های متداول مانند ir یا com استفاده کنید.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که اسم دامنه را با داتکام یا آی آر در نظر میگرید، ۷۰ درصد از افراد، عادت دارند اسم دامنه را با پسوند های متداول و مرسوم مثل com . و ir . در آدرس بار مرورگر وارد کنند , از همان ابتدای فعالیت پسوند های ir . و com . را برای وب سایتتان به ثبت برسانید .

8- ترجیحا از اعداد و کاراکتر های اضافه استفاده نشود.

مثال ای از دامنه هایی که در آنها از کارکتر استفاده شده : mashhad – learn . com که در آن از کارکتر دش ( – ) استفاده شده‌است , tahrir4you . com به کار گیری از عدد ۴ در اسم دامنه ,mmihan.com استفاه از دو حرف mm در کنار هم که ممکن است کمی مشکل ایجاد کند.

9- از نام هایی که به چند صورت نوشته می شوند پرهیز کنید.

مثلا دامنه بوک فور یو دات کام را می شود به دو شکل book4you . com و bookforyou . com نوشت، در ظاهر احتمالا به کار گیری از چنین دامنه هایی برای مخاطبان شما کمی جالب بنظر برسد ولی مطمئنا اگر مایل هستید تبدیل به یک برند بزرگ شوید بهیچ عنوان از این تکنیک استفاده نکنید چراکه رسمیت و اعتبار برند شما را زیر سوال می برد.

چند پیشنهاد و راهکار برای ساخت نام دامنه:

۱- از نام های محلی استفاده کنید :

برای ثبت دامنه خوب می توانید ابتدا یا انتهای دامنه نام محل کسب و کار خود را اضافه کنید مثلا mashhadboiler، tehranabzar، بنابراین کافیست اسم شهر یا محل خودتان را به ابتدا یا انتهای دامنه اضافه کنید.

۲- از کلمات کلیدی تخصصی در حوزه فعالیت خود استفاده کنید :

مثلا برای ثبت دامنه در حوزه دکوراسیون آشپزخانه یا کابینت می توانید از واژه های kitchen cabinet ،kitchen Decor ،interior design، kitchen design استفاده کنید.

۳- از پیشوند آی آر ir در ابتدا یا انتهای دامنه استفاده کنید :

مثلا برای ثبت دامنه برای وب سایت فروشگاه فایل می توانید چنین دامنه ای را به ثبت برسانید irfileshop می بینید که در ابتدای دامنه دو حرف آی آر ir اضافه شده و همین منجر به تمایز دامنه شما با سایر دامنه های موجود خواهد شد.

۴- تکنیک ترکیب نام ها :

یکی از بهترین روش ها برای ثبت دامنه های جذاب و همیشه ماندگار استفاده از تکنیک ترکیب نام ها است، به عنوان مثال بامیلو (با میل و رقبت خرید کنید)، نیوزویت (کلمه نیوز + ویترین، ویترین اخبار )، فیدیبو (کلمه فید + بوک) باهم ترکیب شده اند. با استفاده از این روش ساده شما می توانید نام ها و برندهای خاصی را تولید کنید که هم مرتبط با کار و تخصص تان باشد و هم اسمی زیبا و تک تولید کنید.

به عنوان مثال: رشدانا، رشدینو، آغازینو، کاورینو اسامیست که با اضافه کردن تک واژه نو به انتهای کلمات تولید شده است. طبیعیست که بعد از این کار اسامی خاصی تولید می شود که کمتر فردی به فکر ثبت آنها خواهد افتاد.

۵- لیست کردن تمام کلمات مترادف و ترکیب آنها با هم:

تمام کلماتی که به نوعی با کسب و کار شما مرتبط است را لیست کرده و مترادف های این کلمات راهم استخراج کنید سپس با روش ۴ آنها را باهم ترکیب نموده و اسم جدیدی تولید کنید.

۶- سری به سایت اسم ساز بزنید:

سری به سایت اسم ساز بزنید در این سایت کافیست کلمه کلیدی را وارد کنید، وب سایت اسم ساز یا به عبارتی دامنه ساز، عبارات مختلف را با کلمه کلیدی ترکیب کرده و پیشنهاد های خوبی ارائه می کند.