1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (1 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...

چگونگی ساخت سایت آی آر ir و نحوه ثبت دامنه ایرانی

ساخت سایت آی آر ir

محسن یک فروشگاه عطاری در میدان انقلاب تهران دارد، پدرام دوست گرمابه و گلستانش حدود 2 سال پیش یک وب سایت فروشگاهی برای فروش لوازم خانگی راه اندازی کرد و آن موقع ها محسن بهش می گفت که این کار جنگولک بازی و فایده ای نداره باید از همون روش های سنتی مثل چاپ تراکت استفاده کنیم، ولی پدرام تصمیمش رو برای ساخت فروشگاه اینترنتی گرفته بود چون همه ی روش های سنتی رو امتحان کرده بود تصمیم گرفت پس اندازش رو سرمایه گذاری کنه روی بازاریابی و راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی، بعد از کلی بررسی رسید به سایت ساز سی فایو، پدرام که می دونست هزینه طراحی سایت زیاد است از فرصت استفاده کرد و فروشگاه آنلاین لوازم خانگی خودش رو با سی فایو ساخت، سی فایو دامنه آی آر رو هم رایگان براش ثبت کرد، حالا بعد از 2 سال هرکی تو گوگل سرچ میکنه خرید قسطی لوازم خانگی در تهران پارس، سایت پدارم باز میشه، الان محسن دیگه کوتاه اومده و از پدرام خواسته که قدم به قدم بهش آموزش بده از کجا باید شروع کنه اصلا دامنه چیه، هاست چیه، سایت ساز چیه، سی فایو چیکار میکنه . ثبت دامنه ir چجوری انجام می‌شه؟

پدرام هم که دیگه تقریبا تو این 2 سال اوستا شده نشست و قدم به قدم همه چی رو به محسن توضیح داد:

آموزش ثبت دامنه رایگان ir

این روز‌ها در دنیای اینترنت، وبسایت‌های زیادی وجود دارند. در گذشته تعدادشان زیاد نبود، ولی امروزه به دلیل اینکه اینترنت بسیار گسترده شده، برای نام دامنه‌ی سایت‌ها از پسوند‌های مختلفی استفاده می‌کنند. بعضی از این پسوند‌ها مانند .com و .org پسوند‌های عمومی هستند و موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرند. بعضی از دامنه‌ها هم محلی و بر اساس کشور هستند. مثلا دامنه‌ی محلی کشور ایران ir و یا دامنه محلی کشور روسیه ru است. معمولا قیمت دامنه‌های محلی از دامنه‌های عمومی کمتر است. در این مقاله می‌خواهیم نحوه ساخت سایت آی آر ir و استفاده از دامنه محلی کشور ایران، یعنی ir را توضیح دهیم. در ایران شرکت اصلی که این دامنه‌ها را ارائه می‌دهد IRNIC نام دارد. البته نمایندگان فروش زیادی نیز این دامنه‌ها را برای شما ثبت می‌کنند، ولی فرض کنید که تصمیم داریم به طور مستقیم از ایرنیک دامنه را خریداری کنید و ایجاد شناسه کاربری نیک را انجام دهید. در نظر داشته باشید که روش ابتدایی یعنی ثبت دامنه با ایرنیک، روش رایگان نیست؛ در ادامه روش ثبت دامنه رایگان را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

 

ثبت دامنه ir در ایرنیک

برای این کار در ابتدا باید در سایت ایرنیک یک حساب کاربری درست کنیم. ابتدا وارد سایت به آدرس nic.ir شوید. سپس از منوی بالای سایت گزینه «مشخصه‌های شناسه» را انتخاب و سپس به بخش ایجاد شناسه کاربری نیک بروید. اطلاعات خود را وارد کنید و برای خودتان یک نام کاربری بسازید.پس از  تأیید ایمیل خود، روی گزینه ورود کلیک کنید و ایمیل و گذرواژه و سپس کد کپچا را بزنید تا وارد پنل کاربری خود شوید.

پس از ورود، در پنل کاربری خود گزینه‌ها و منو‌های بسیاری را می‌بینید، ولی ما فعلا فقط به منوی دامنه‌ها نیاز داریم.

از منوی دامنه‌ها، گزینه «ثبت دامنه» را انتخاب کنید.

ابتدا باید ببینید دامنه انتخابی شما قبلا ثبت شده یا نه؛ به عبارتی تست آزاد بودن دامنه را انجام دهید. از منوی کشویی پسوند دامنه مورد نظر خود را (در اینجا .ir ) انتخاب کنید و آدرس دامنه مورد نظرتان را وارد کنید. در صورتی که خوش‌شانس باشید و دامنه شما برای ثبت موجود باشد، به مرحله بعد می‌روید.

در ادامه باید انتخاب کنید که دامنه را برای چه مدت می‌خواهید ثبت کنید. دامنه‌ها را می‌توانید یا به مدت ۱۲ ماه (یک سال) و یا ۶۰ ماه (پنج سال) ثبت کنید. یعنی توجه کنید بعد از اینکه مدت ثبت دامنه تمام شد، باید دوباره آن را تمدید کنید، وگرنه دامنه از دسترس شما خارج و برای ثبت، آزاد خواهد شد.

سپس باید رابط‌ها را انتخاب کنید. اگر فقط گزینه «خودم» را انتخاب کنید، فقط خودتان به تنظیمات دامنه دسترسی دارید. ولی می‌توانید به شخص‌های دیگر (مثلا شرکتی که از آن هاست را تهیه کرده‌اید) دسترسی بدهید. یعنی آن‌ها می‌توانند برای شما اقداماتی مانند تمدید و پشتیبانی و … را انجام دهند.

سپس بر روی دکمه بازنگری کلیک کنید. در مرحله بعد باید توافق‌نامه ثبت را مطالعه کنید و قوانین را به دقت بخوانید. در صورتی که مشکلی نداشتید، تیک پذیرش قوانین را بزنید. سپس کد امنیتی کپچا را وارد کنید و روی گزینه ثبت کلیک کنید.

در مرحله بعد، باید هزینه دامنه را پرداخت کنید. با توجه به واحد پولی مورد نظر، بر روی گزینه «بعدی» مربوط به آن کلیک کنید.

سپس در ادامه می‌توانید صورتحساب خود را مشاهده کنید. سپس باید پرداخت را انجام دهید تا دامنه به نام شما ثبت شود، وگرنه تا قبل از پرداخت برای شما رزرو نخواهد شد.

بعد از پرداخت صورتحساب، دامنه برای شما رزرو می‌گردد، ولی باید منتظر بمانید تا توسط کارشناسان ایرنیک فعال و تأیید بشود. این مرحله ممکن است بین ۱ تا ۴۸ ساعت به طول بکشد. در بعضی مواقع ایرنیک از کاربر دریافت مدارک و یا مستندات می‌کند و شما چند روز مهلت ارسال دارید. در ادامه نحوه حل این مشکل را می‌بینیم.

 

ارسال مدارک در صورت درخواست

بعضی وقت‌ها به دلایلی (مثلا وجود کلمات خاص در نام دامنه) ممکن است ایرنیک از شما درخواست مدارکی شامل «کپی کارت ملی» و «تعهدنامه عدم سوء استفاده از دامنه» را بکند. گرچه لیستی از این که چه دامنه‌هایی شامل این درخواست می‌شوند وجود ندارد، ولی می‌توان به طور کلی به این موارد اشاره کرد:

  1. –  نام کشور‌ها، شهر‌ها و دیگر اماکن معروف
  2. –  نام اشخاص معروف مانند اسامی تاریخی، اسامی سیاسی، مقامات و اسامی دانشمندان و …
  3. –  اسامی و عباراتی که مذهبی باشند. مثلا نام پیامبران و امامان و یا عباراتی همچون مسجد، حسینیه و …
  4. –  اسامی گروه‌ها و موضوعات خاص، مانند آمار، بسیج، خبر و …

در این صورت در قسمت وضعیت دامنه، عبارت «در انتظار تأیید مدارک» را مشاهده می‌کنید. برای ارسال مدارک، از منوی سمت راست سایت به بخش «مرکز پیام» مراجعه کنید. در این صفحه به دنبال پیامی برای «درخواست ارسال تعهدنامه برای شناسه بگردید» و سپس بر روی آن کلیک کنید. در صفحه بعد توضیحاتی را مشاهده می‌کنید و سپس می‌توانید تعهدنامه را به صورت pdf دریافت کنید. آن را امضا کرده و پس از اسکن، به بخش ارسال مدارک بروید. در این بخش بر روی گزینه «مدارک مربوط به امور دامنه» کلیک کنید. در بالای فرم، دامنه‌هایی را که به مدارک احتیاج دارند را وارد کنید. سپس در قسمت «درخواست مرتبط با دامنه» گزینه اول را انتخاب کنید. سپس بقیه قسمت‌ها را پر کنید و فایل را بارگذاری کنید. بعد از اینکه پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن ارسال دریافت کردید، باید منتظر بررسی مدارک خود بمانید.

 

چطور اتصال دامنه به هاست انجام می شود؟

پس از تهیه دامنه، باید کاری کنیم که کاربر با وارد کردن نام دامنه در مرورگر خود، به سرور هاست شما (یعنی جایی که سایتتان در آن قرار دارد) متصل شود. این کار توسط Name Serverٰها انجام می‌شود.  برای اتصال دامنه به هاست، باید در قسمت Name server داخل پنل مدیریتی دامنه، ns هایی که موقع خرید هاست دریافت کرده‌اید را وارد کنید. برای مثال در صورتی که هاست خود را از شرکت Host.com خریده باشید، dns‌های شما باید چیزی شبیه ns1.host.com و ns2.host.com باشد. زمانی که سپری می‌شود تا ns‌ها تنظیم شوند بستگی به پسوند دامنه دارد. برای دامنه‌های .ir این زمان چیزی حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد. دامنه‌های عمومی زمان کمتری دارند.

حال می‌توانید با وارد کردن دامنه در مرورگر خود، سایتتان را مشاهده کنید.

 

ساخت سایت ir رایگان

در گذشته کاربران اینترنتی برای انتشار نوشته‌های خود، کار سختی در پیش رو داشتند. اما سالهاست که با به راه افتادن انواع سرویس‌های سایت ساز مثل سی فایو، ساخت سایت بسیار آسان شده است.  امروزه داشتن یک وب سایت در جامعه یک امر ضروری محسوب شده و بیش از 80% از مردم عادی به اینترنت دسترسی دارند پس این فرصت خوبی است که ما کالا یا خدماتمان را به اکثر مردم معرفی کنیم . برای ایجاد سایت نیاز به هاست و دامنه است که یکی از این دامنه ها ir است. پس از خرید هاست و دامنه نوبت به نصب یک سیستم مدیریت محتوا می رسد که نصب سیستم مدیریت محتوای وردپرس بسیار مناسب است.

خبرخوب این است که سایت ساز سی فایو وب سایت شما را بصورت آنی با وردپرس بهینه شده و امن شده نصب و راه اندازی می کند، 7روز تست رایگان و برخورداری از 90 نمونه آماده از ویژگی های سی فایو است، سی فایو دامنه به مشتریان خود دامنه رایگان آی آر ارائه می دهد.

 

مراحل ساخت سایت ir

هر سایت یک آدرس و نام دارد این آدرس در اینترنت دامین دامنه نامیده می شود. مثلا xyz.ir نام دامنه ی اینترنتی سایت xyz است . دامین ها انواع مختلف دارد که بر حسب پسوند شناخته می شوند .ir دامین کشور ایران .com دامنه بین المللی بیشتر از همه دامین ها مورد توجه است و .net برای سایت هایی که خدمات اینترنتی ارائه می دهند و .ac برای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی. این نام گذاری ها به منظور دسته بندی سایت ها است و هیچ تفاوتی برای دسترسی به سایت و امکانات آن ایجاد نمی کند. رای ثبت دامین ir اول باید در ایرنیک، مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه‌اول کشوری نقطه-آی‌آر (‎.ir) و نقطه-ایران (.ایران) ثبت نام کنید تا دامنه به نام خود شما باشد.

در این سایت که ثبت نام می کنید یک شناسه به شما اختصاص می یابد که از آن برای ثبت دامنه استفاده می شود . پس از آنکه ثبت نام کردید نوبت به خرید دامین می رسد برای خرید دامین می توانید به سایت یکی از شرکت های ثبت دامین مراجعه کنید. سپس می بایست به کامپوتری که در فضای اینترنت دامین ها به آن وصل می شوند که به آن سرور و هاست می گویند متصل شد. سایت ساز سی فایو کلیه مراحل ثبت دامنه را بصورت رایگان برای مشتریان خود انحام می دهد.

 

لیست سایت سازهای رایگان

  1. سایت ساز ویکس نسخه رایگان هم دارد
  2. فروشگاه ساز سازیتو پلن رایگان هم دارد
  3. سايت ساز رايگان کاني وب که از قدیمی ترین سایت سازها در ایرن است

لیست سایت سازهای فارسی

  1. سایت ساز و فروشگاه ساز سی فایو
  2. سرویس کاموا
  3. نوین
  4. پوپش
  5. کانی وب
  6. پرتال

خب به آخر داستان رسیدیم پدرام آخر داستان به محسن گفت :

خبرخوب این است که سایت ساز سی فایو وب سایت شما را بصورت آنی با وردپرس بهینه شده و امن شده نصب و راه اندازی می کند، 7روز تست رایگان و برخورداری از 90 نمونه آماده از ویژگی های سی فایو است، سی فایو دامنه به مشتریان خود دامنه رایگان آی آر ارائه می دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *