1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (3 votes, average: 4,67 out of 5)
Loading...

چه روش‌هایی برای طراحی یک سایت حرفه‌ای وجود دارند؟

سایت، دریچه آنلاین ما برای فروش محصولات، ارائه خدمات و تولید محتوا است. در این گفتار به سراغ روش‌هایی می‌رویم که می‌توانیم با استفاده از آنها سایت خودمان را در دنیای وب طراحی کنیم. اگر فکر ساخت یک سایت در هوای ذهنتان چرخ می‌خورد، تا پایان این ماجرا با ما همراه باشید.

با 3 روش اصلی برای طراحی سایت آشنا شوید

با 3 روش اصلی برای طراحی سایت آشنا شوید

این روزها طراحی سایت از یک غول چاق و چله به یک بازی شیرین و ساده تبدیل شده است. البته ناگفته نماند که طراحی سایت یک چیز و مدیریت، فروش و بازاریابی آن چیز دیگری است.

اگر در مورد «دیجیتال مارکتینگ» نقطه‌های مبهمی در ذهنتان وجود دارند یا آنکه می‌خواهید این روند را گام به گام یاد بگیرید به «نقشه راه آموزشی دیجیتال مارکتینگ» سر بزنید. در کل اگر از آن موارد فاکتور بگیریم طراحی سایت در سه روش خلاصه می‌شود:

  1. کد نویسی سایت

در این روش، شما سایت را از صفر با کد نویسی طراحی می‌کنید. برای این کار به یک تیم برنامه‌نویسی کاردرست نیاز دارید. استفاده کردن از این روش به زمان و هزینه قابل توجهی نیاز دارد. اگر بخواهید سایتتان را با این روش بالا بیاورید باید دلیل خوبی برای راه‌اندازی آن داشته باشید و چندین سال بعد را هم ببینید.

مثلا اگر قرار است پلتفرمی را اجرا کنید حتما باید به سراغ کد نویسی بروید. چون روش‌هایی که در ادامه برایتان می‌گویم به کارتان نخواهند آمد. ناگفته نماند که بیشتر ما فقط می‌خواهیم ایده‌های نپخته ذهنمان را روی یک سایت امتحان کنیم. در این صورت، اصلا نیازی به تیم برنامه نویسی و رفتن زیر بار هزینه‌های آن نداریم.

  1. استفاده کردن از CMSها

از کدنویسی که بگذریم به «سیستم‌های مدیریت محتوا» (CMS) می‌رسیم. شاید با «وردپرس» آشنا باشید. وردپرس، محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان و البته ایران است که می‌تواند نیاز بسیاری از صاحبان کسب و کارها و وب‌سایت‌ها را پاسخ دهد.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

این سیستم مدیریت محتوا کار طراحی سایت را بسیار ساده کرده است و برای کسب و کارهای کوچک یا حتی متوسط پیشنهاد می‌شود. از فروشگاه اینترنتی گرفته تا طراحی وبلاگ، همه می‌توانند با کمک وردپرس برای خودشان یک سایت درست و حسابی طراحی کنند. کار کردن با وردپرس هیچ هزینه‌ای ندارد.

البته این موضوع شامل هزینه‌هایی که باید برای خرید دامنه و هاست بپردازید نمی‌شود. اگر می‌خواهید با زیر و بم خرید هاست مناسب آشنا شوید مقاله «6 معیار مناسب برای انتخاب هاست» را مطالعه کنید. در مورد وردپرس، تنها کاری که باید بکنیم یاد گرفتن روش کار کردن با آن است. البته در این مورد هم می‌توانید از توسعه دهنده سایت‌های وردپرسی برای به تصویر کشیدن آنچه که در ذهنتان دارید کمک بگیرید.

  1. استفاده کردن از سایت‌سازها

سومین و ساده‌ترین روشی که می‌توانیم از آن برای راه‌اندازی یک سایت استفاده کنیم «سایت‌سازها» هستند. اگر با اینترنت و فضای وب آشنایی داشته باشید – مثلا به راحتی از سایت‌ها خرید کرده یا در آنها ثبت‌نام کنید – می‌توانید از سایت‌‌سازها استفاده کنید.

استفاده کردن از سایت‌سازها مثل این است که شما در جاده‌ای در حال حرکت هستید و یک راهنمای کامل در کنارتان وجود دارد که تمام پیچ و خم‌های مسیر پیش‌رو را به شما توضیح می‌دهد. با این وجود می‌توانید خیلی ساده، کار طراحی سایت را به سایت‌سازها بسپارید.

یکی از سایت‌سازهایی که می‌توانیم معرفی کنیم «سی فایو» است. این مجموعه با قالب‌های متنوع و ریسپانسیو، پشتیبانی خوب، دامنه رایگان و فیلم‌های آموزشی، قدم به قدم شما را در ساخت یک سایت همه‌فن‌حریف یاری می‌کند.

روند کار در سایت‌سازها چگونه است؟

روند کار در سایت‌سازها چگونه است؟

ماجرا بسیار ساده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. برای این کار:

  • در سایت اصلی سایت‌ساز ثبت نام می‌کنید
  • قالب دلخواهتان را انتخاب می‌کنید
  • برای سایتتان اسم می‌گذارید
  • قالب را با استفاده از ابزارهای ساده‌ای که درون آن وجود دارند به شیوه «کشیدن و رها کردن» شخصی‌‌سازی می‌کنید
  • هر سوالی هم که داشته باشید می‌توانید آن را از پشتیبانی آنلاین سایت‌ ساز بپرسید

با این روش می‌توانید وبلاگ و حتی فروشگاه اینترنتی را راه‌اندازی کنید.

چه افرادی می‌توانند از سایت‌سازها استفاده کنند؟

به نظر من دو دسته هستند که می‌توانند از سایت‌سازها استفاده کنند:

  1. افرادی که کسب و کار سنتی دارند

افرادی که در فضای آفلاین کار می‌کنند – مثلا مغازه‌ دارند – اما حالا می‌خواهند در فضای آنلاین هم حضور داشته باشند می‌توانند به راحتی از سایت‌سازها استفاده کنند. چون نه تنها نیازی به درگیر کردن خودشان با پیچیدگی‌های طراحی و نگهداری سایت مثل خرید دامنه، هاست و …  ندارند؛ بلکه می‌توانند مدیر سایت خودشان شوند، چیزهای تازه‌ای یاد بگیرند و سوال‌های خودشان را از پشتیبان سایت‌ساز بپرسند.

اگر هم مشکلی وجود داشته باشد می‌توانند با یک تلفن – معمولا افراد شاغل در فضای آفلاین، تلفن زدن را دوست دارند – ساده به پشتیبانی سایت، آن را برطرف کنند.  شاید برایتان سوال باشد که بالاخره کدام سایت‌ساز برای راه‌اندازی سایت مناسب است؟ در این زمینه راهی به جز تست کردن وجود ندارد. شما می‌توانید چندین سایت‌ساز را امتحان کرده و با توجه به نیازهایتان کیفیتی که مد نظرتان است انتخاب نهایی را انجام دهید.

  1. افرادی که وقت کافی برای کلنجار رفتن با وردپرس ندارند

گاهی هم شما خودتان کد نویسی می‌دانید و با وردپرس هم کار کرده‌اید ولی می‌خواهید چیزی را تست کنید یا آنکه فرصت کافی برای کار با وردپرس و … ندارید و می‌خواهید خیلی زود سایت خودتان را بالا بیاورید. در این هنگام ترجیح می‌دهید که با پرداخت هزینه و واگذار کردن این دغدغه‌ها به سایت‌سازها  خیلی سریع‌تر به هدفتان برسید. به نظر من این ویژگی می‌تواند برای مجموعه‌های مختلف هم خوب باشد.

داستان سایت‌ساز، وردپرس و هزینه‌ها

شاید بگویید: «سایت‌سازها راحت هستند اما هزینه دارند.» حق با شما است. برای استفاده کردن از وردپرس نیازی به پرداخت هزینه ندارید – البته اگر هزینه خرید دامنه و هاست را فاکتور بگیریم – ولی آیا حاضر هستید زمان زیادی را صرف دنگ و فنگ‌های وردپرس کنید؟

ما معمولا صرف شدن زمان را به عنوان یک هزینه در نظر نمی‌گیریم و این موضوع باعث می‌شود که در تصمیم‌گیری‌هایمان دچار اشتباه شویم.

من چند سال قبل، زمان زیادی را صرف وردپرس کردم. در آن زمان یکی از درگیری‌های من سر و کله زدن با باگ‌های مختلف وردپرس بود. اگر از نگاه یک دیجیتال مارکتر بخواهم به قضیه نگاه کنم، ترجیحم این است که تمرکزم را روی فروش محصولات بگذارم. چون به نظرم از این راه نتیجه بهتری می‌گیرم.

چه مشکلاتی پیرامون سایت‌سازها وجود دارند؟

برای رسیدن به یک نگاه جامع در مورد هر چیزی باید نکته‌های مثبت و منفی آن را بررسی کنیم. سایت‌سازها هم از این قافله سوا نیستند. در ادامه چند مورد از مشکلات سایت‌سازها را با هم بررسی می‌کنیم:

  1. دستتان در کاستومایز کردن کوتاه است

وقتی با سایت‌سازها کار می‌کنید نمی‌توانید همه‌چیز را موبه‌مو طبق چیزی که در ذهن دارید سفارشی‌سازی کنید. این در حالی است که اگر سایتتان را با وردپرس بسازید و از یک توسعه دهنده وب کمک بگیرید تقریبا می‌توانید تمام موارد مورد نیازتان را پیاده‌سازی کنید.

«سایت‌ساز سی فایو» مشکل «توسعه پذیر نبودن» را از میان برداشته و تا جای ممکن توسعه پذیری را در سایت‌های وردپرسی عملی ساخته است. به این ترتیب هنگام ساخت سایتتان با سی ‌فایو دستتان در پوست گردو نمی‌ماند!

ما در سایت دیجیتالینگ از وردپرس استفاده کردیم؛ اما قالبمان آماده نبود و پیاده‌سازی آن را خودمان انجام دادیم. در کنار این موارد برایش پلاگین هم نوشتیم و کار را پیش بردیم. در سایت‌سازها شما چاره‌ای جز سپردن تغییر مورد نظرتان به آن مجموعه ندارید. اگر از عهده‌اش بر بیایند آن را انجام می‌دهند.

از کجا بفهمیم که مجموعه سایت‌ساز توانایی عملی کردن خواسته ما را دارد یا نه؟

به نظر من، راه‌اندازی یک سایت مثل ساخت یک خانه است. همان‌طور که قبل از ساخت خانه نقشه آن را تهیه می‌کنید و جزئیات کار را با صبر و حوصله پیش می‌برید بهتر است در مورد سایتتان هم همین رویه را در پیش بگیرید. از خودتان بپرسید:

  • چه چیزی از این سایت می‌خواهید؟
  • می‌خواهید در آینده چقدر مشتری داشته باشید؟
  • چه فاکتورهایی از نظر ظاهری برایتان مهم هستند؟
  • دوست دارید روند ثبت‌نام در سایت به چه صورتی باشد؟
  • چه شناختی از مخاطبانتان و نیازهایشان دارید؟

می‌توانید سایت رقبایتان را بررسی کنید و با نگاه به آنها در مورد نیازهای سایتتان تصمیم بگیرید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا چراغ انگیزه‌تان را در طول مسیرتان روشن نگه دارید و کار را تا رسیدن به هدف اولیه‌تان ادامه دهید.

گذشته از این وقتی نیازها و خواسته‌هایی که از سایتتان دارید را بنویسید فرایند انتخاب بین وردپرس و سایت‌سازها را برای خودتان ساده‌تر می‌کنید. اگر دیدید که سایت‌سازها می‌توانند نیازهای شما را برطرف کنند، از آنها استفاده کنید و تمرکزتان را روی مواردی مانند تولید محتوا و خلق تجربه بهتر برای مشتریانتان بگذارید.

  1. باید برای استفاده از آن هزینه بپردازید

همان‌طور که با هم گفتیم استفاده کردن از وردپرس، رایگان است اما برای استفاده کردن از سایت‌سازها باید هزینه‌ای را به صورت ماهانه و سالانه بپردازید. شاید این موضوع برای برخی از کاربران نوعی مشکل به حساب بیاید.

خلاصه‌ای از آنچه با هم در روش‌های طراحی سایت گفتیم:

  • سه روش برای طراحی سایت وجود دارد: «کد نویسی سایت»، «استفاده کردن از CMSها» و «استفاده کردن از سایت‌سازها».
  • برای طراحی سایت با استفاده از کدنویسی به یک تیم حرفه‌ای برنامه‌نویسی و صرف هزینه بالا نیاز دارید.
  • طراحی سایت با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا راحت‌تر از روش کدنویسی است؛ اما شما باید در مورد مسائل فنی استفاده از وردپرس آموزش ببینید.
  • ساده‌ترین روش طراحی سایت، استفاده کردن از «سایت‌سازها» است.
  • برای استفاده از خدمات سایت‌سازها باید هزینه کنید؛ اما در عوض نیازی به دانستن دانش فنی ندارید.
  • «محدود بودن امکانات ارائه شده در سایت‌سازها» و «پرداخت هزینه» دو مورد از معایب این روش طراحی سایت به شمار می‌رود.

نظر شما چیست؟

با توجه به موقعیت فعلی‌تان کدام روش را برای طراحی سایت انتخاب می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *