1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...

بازاریابی محتوا چیست؟

شما حتما شنیده اید که شخصی از “بازاریابی محتوا” نام برده است و اکنون به دنبال این هستید که بفهمید بازاریابی محتوا چیست؟ به بیان ساده بازاریابی محتوا یک تکنیک بازاریابی در جهت ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب مخاطبان است. در بازاریابی محتوا، ما به دنبال این هستیم که به واسطه محتوا برای مخاطب ارزش خلق کنیم تا به مشتری وفادار تبدیل شود. مهمتر از درک اینکه بازاریابی محتوا چیست، پاسخ به این سوال است که چرا بازاریابی محتوا برای تجارت شما ضروری است؟ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا تمام سوالات شما را پیرامون بازاریابی محتوا پاسخ دهیم.

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوا از مهم ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شمار می رود و به معنای فرایندی است که به تولیدمحتوای گیرا و مجاب کننده برای جذب مخاطب و اقدام های سودآور از سوی آنان می‌پردازد. بازاریابی محتوا به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب‌وکار بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند و یکپارچه تاکید دارد. سه هدف اصلی بازاریابی محتوایی شامل موارد زیر است:

  1. افزایش میزان فروش
  2. صرفه جویی در هزینه
  3. یافتن مشتریان وفادارتر

ارائه محتوای مفید و سرگرم کننده می تواند پیوند محکمی بین نام تجاری شما و مشتریان ایجاد کند که با گذشت زمان به رشد و تقویت خود ادامه می دهد. هیچ راهی بهتر از بازاریابی محتوا برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان وجود ندارد بخصوص با توجه به شرایط کنونی که مردم بیشتر نیازهای خود را از طریق موبایل، شبکه های اجتماعی و طراحی سایت رفع می‌کنند.

مزایای استفاده از بازاریابی محتوا

  • کاهش هزینه های بازاریابی و فروش
  • موانع کم برای ورود به بازار
  • تولید سرنخ قوی تر برای جذب مخاطب
  • نتایج قابل اندازه گیری و قابل اجرا
  • رتبه بندی بالاتر در موتورهای جستجو
  • افزایش سرعت تصمیم گیری مشتری برای خرید

تناسب سئو و بازاریابی محتوا

از نظر عملی، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی محتوا یکی هستند. برای رتبه بندی بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجو، به محتوای ارگانیک با کیفیت بالا نیاز دارید. سئو یکی از اجزای اساسی بازاریابی محتوا محسوب می‌شود زیرا مرکز همه استراتژی‌ها و کمپین ها است. بهینه سازی محتوا به شما این امکان را می دهد تا پیام های برند خود را برای مخاطبان مدرن به روز کنید، از رقبای خود با کلمات کلیدی با ارزش بالا پیشی بگیرید و صفحات وب خود را با ترجیحات نقشه سایت گوگل، همسو نگه دارید.

در یک جمله می‌توان گفت برای دستیابی به اهداف بازاریابی محتوا، SEO بهترین تاکتیک برای شروع است. عوامل موثر در افزایش رتبه سایت :

  • لینک های معتبر
  • محتوای کاربر پسند
  • جذب ترافیک مستقیم از گوگل
  • طراحی سایت ریسپانسیو
  • ارتباط امن یا همان https
  • سیگنال های رفتاری کاربر

 انواع بازاریابی محتوا

تولید محتوا برای بازاریابی کاری جدید و فقط  محدود به محیط‌های دیجیتال مانند وب سایت نیست. اما با ظهور اینترنت و توسعه بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوا یه یکی از قدرتمندترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است .بازاریابی محتوا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و برای انجام درست آن، باید تعیین کنید که خریداران بالقوه شما ترجیح می دهند از چه نوع محتوایی استفاده کنند. محتوا صرفا به صورت متن یا مقاله نیست و علاوه بر سایت کانال‌های دیگری مانند شبکه اجتماعی، ایمیل و … برای ارائه محتوا وجود دارند؛ با این حال هم فرمت مقاله و هم سایت اهمیت زیادی در جذب مخاطب دارند.

  • بازاریابی از طریق محتوای متنی 

 

1. پست های بلاگ

اگر انتشار محتوا در وبلاگ به صورت دقیق و با برنامه پیش برود، می‌تواند به تنهایی به یک راه موثر برای رسیدن به درآمد تبدیل شود. بسیاری از کسب و کارها مزایا، محصولات، خدمات و ظرفیت‌هایشان را با کمک استراتژی بازاریابی محتوا از طریق پست های وبلاگ به کاربران معرفی کرده و آنها را به سمت خود جذب می‌کنند. وقتی محتوای آموزشی را به صورت رایگان در وبلاگ به اشتراک می‌گذارید، باعث اعتمادسازی بیشتر در ذهن مخاطب خواهید شد و به عنوان کارشناس سوالاتی را ازشما می‌پرسند. با پاسخ به سوالات مخاطب و راهنمایی آن ها به سمت خرید محصول یا استفاده از خدمات سایتتان، اولین گام را برای رسیدن به درآمد بیشتر برمی‌دارید. 

2. صفحات فرود، کتاب های الکترونیکی، توضیحات محصول

نوع دیگری از محتوای متنی برای استفاده در فرایند بازاریابی محتوا، انواع صفحات سایت، توضیحات متنی پایین هر محصول یا کتاب هایی با فرمت pdf هستند. استفاده از محتوای ارزشمند متنی در صفحات سایت به طوری که مخاطب به جواب سوالات خود برسد باعث کاهش نرخ پرش (bounce rate) نیز می‌شود. مقالاتی که در وبلاگ سایتتان منتشر می‌کنید، کتاب‌های و فایل‌های متنی که برای دانلود قرار می‌دهید، کپشنی که برای شبکه‌های اجتماعی می‌نویسید همگی محتوای متنی به حساب می‌آیند.

  • بازاریابی از طریق محتوای ویدیویی

از ترفند های موثر در بازاریابی محتوایی استفاده از ویدیوی با کیفیت است. محتوای ویدیویی می‌تواند شامل فیلم، تیزر، موشن گرافیک، کلیپ ، مصاحبه ویدیویی، گیف و … باشد که هزینه ساخت یا انتشار آن شاید زیاد است. ویدئوهای توضیح دهنده مانند توضیح یک راه حل خاص، جزئیات مربوط به یک محصول یا بررسی یک موضوع، بازاریابی شما را تکمیل می کند. هیچ دو استراتژی بازاریابی محتوا یکسان نیست یا حداقل نباید چنین باشد. “وبلاگ نویسی” یک استراتژی است، مانند “بازاریابی ویدیویی” اما  با بررسی عمیق تاکتیک ها، زمان بندی ها و اهداف کسب و کار خود می‌توانید از ترکیب تمام فرمت های محتوا برای جذب بیشتر مخاطب استفاده نمایید.

  • بازاریابی از طریق محتوای تصویری

معمولا از تصاویر به همراه محتوای متنی استفاده می‌کنند تا از خستگی ذهن هنگام مطالعه جلوگیری شود. چنانچه از تصاویری که کیفیت بالایی دارند و با متن نوشته در ارتباط اند در کنار محتوای متنی استفاده کنید، افراد نیز تمایل بیشتری به خواندن مطلب موردنظر خواهند داشت. براساس تحقیقات به عمل آمده مقاله‌هایی که از تصاویر جذاب در آن ها استفاده شده درمقایسه با دیگر مقالات ۹۴ درصد بازدید بیشتری دارند. 

عکس، اینفوگرافیک، اسلاید و … همگی جزو محتوای تصویری به شمار می‌روند. تولید محتوای تصویری از قدیمی ترین روش های تولید محتوا است که با همه گیر شدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، رشد چشم گیری در اثر گذاری بر روی مخاطبان نسبت به سایر روش های تولید محتوا داشته است.

چگونه استراتژی محتوا بچینیم؟

استراتژی محتوا

با گام‌های زیر می‌توانید یک استراتژی درست برای کسب و کار خود از طریق بازاریابی محتوا بچینید.

  • گام اول: برنامه ریزی

در ابتدا به این سوال پاسخ دهید که هدف شما از بازاریابی محتوا چیست؟ آیا هدف صرفا جذب ترافیک ورودی بیشتر به سایت است یا هدف رضایت مخاطب و اعتمادسازی است؟ پس از مشخص شدن هدف به تحقیق و جستجو بپردازید تا متوجه شوید که چه محتوایی برای کسب‌وکار شما مفید محسوب می‌شود. سپس باید به دنبال ایده‌ پردازی محتوایی بروید چراکه بدون داشتن ایده و برنامه ریزی موفق نخواهید شد.

  • گام دوم: شناخت مخاطبین

باید مخاطبان هدف خود را بشناسید. مشتریان شما از چه دسته‌ای هستند؟ چه رده سنی دارند؟ علایقشان چیست و … در این صورت می‌توانید محتوای بهتر و مناسبتر برای مخاطبان خود تهیه کنید. سپس بر اساس پرسونای مخاطب و اطلاعات به دست آمده یک برنامه محتوایی تنظیم کنید.

  • گام سوم: تولید محتوا

حالا که علایق مخاطب خود را شناختید و درباره محتوای خود ایده پردازی کردید، وقت آن رسیده است تا تولید محتوا را شروع کنید.  فراموش نکنید که این مرحله زمان زیادی از شما می‌گیرد و چون چیزی است که باعث جذب یا دفع کاربر خواهد شد، باید بیشتر مراقب کیفیت آن باشید. چه نوع محتوایی (متنی، تصویری، ویدیویی) می‌خواهید تولید کنید؟! بهترین حالت این است که در استراتژی خود از تمام فرمت های محتوا قالب‌ها استفاده کنید. برای مثال محتوای متنی سایت خود را با عکس، اینفوگرافیک یا ویدیو کاملتر کنید.

  • گام چهارم : انتشار، بازاریابی و تحلیل

 محتوای تولیدی شما از هرنوعی که باشد می‌تواند در سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و … منتشر شود و به دست مخاطبانتان برسد. توجه داشته باشید که فقط کانال‌های باکیفیت هستند که برای شما بازخورد مثبت در پی دارند. با به کارگیری تکنیک های سئوی محتوا یا عضویت در انجمن ها و گروه های مختلف به بازاریابی محتوای خود بپردازید تا توسط افراد بیشتری دیده شود. در آخرین مرحله، لازم است که محتوای پخش شده خود را با ابزارهای آنالیز، مورد تجزیه و بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که کدام محتوا بهترین بازخورد را داشته است. با بهره گیری از نتایج و بازخوردهای بدست آمده نقاط قوت خود را افزایش داده و میزان خطا را کم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *