1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...

نکاتی درباره سئو برای مبتدیان

تصویر سئو

سئو یک ابزار قدرتمند است که در صورت استفاده صحیح، می‌تواند جستجوی ارگانیک را به بخشی پایدار و سودآور از استراتژی بازاریابی دیجیتال شما تبدیل کند. به عنوان یک فرد مبتدی در سئو، احساس می‌کنید که راه زیادی برای یادگیری پیش روی شما قرار دارد؛ به ویژه هنگامی که الگوریتم گوگل از بیش از 200 فاکتور برای رتبه بندی محتوا استفاده می‌کند. سئو تنها چیزی است که به شما کمک می‌کند تا دیده شوید و مخاطبان و مشتریان مد نظر خود را جذب کنید. با این وجود تمرکز بر اصول اولیه و یادگیری نکاتی درباره سئو برای مبتدیان، بسیار ضروری است.

تصویر مفهوم سئو

سئو چیست؟ 

سئو فرایند بهینه سازی محتوای آنلاین شماست؛ به طوری که موتورهای جستجو می‌توانند هنگام پیدا کردن کلمه کلیدی خاص، محتوای وب سایت شما را در نتایج جستجوی برتر نشان دهند. 5 نتیجه اول صفحه جستجو 67 درصد از کل کلیک‌ها را به دست می‌آورند. پس می‌توانید تصور کنید که چرا سئو و حضور در صفحه اول بسیار مهم است.

هنگام ورود کاربر به سایت، باید سایت شما به گونه‌ای باشد که کاربر احساس خشنودی کند و برای وی خسته کننده نباشد. سئو به شما کمک می‌کند سایت خود را هم برای رضایت کاربر و هم موتور جستجو بهینه کنید. با این حال نکاتی درباره سئو برای مبتدیان وجود دارد که با درنظر داشتن این نکات، رتبه قابل قبولی در صفحه نتایج کسب می‌کنید.

 

چرا سئو برای کسب و کار بسیار پر اهمیت است؟

با تغییر شیوه مصرف کنندگان به خدمات آنلاین، حتی سنتی ترین کسب و کارها باید به سمت دیجیتال حرکت کنند. کسانی که به طور صحیح سئو را در استراتژی بازاریابی آنلاین خود به کار می‌برند، از مزایای آن مانند افزایش ترافیک و نرخ تبدیل، افزایش اعتبار و درک بهتر رفتار مشتری نیز بهره خواهند برد.

SEO به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است و قرار است اطمینان حاصل کند که وب سایت و محتوای شما بهترین شانس را برای رتبه بندی بالا در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) دارد. به این معنا که شما می‌خواهید وب سایت و محتوای خود را به نحوی بهینه کنید که موتورهای جستجو مانند گوگل بفهمند وب سایت و محتوای شما در چه زمینه‌ای است، تا بتوانند آن‌ها را برای کلمات کلیدی خاص رتبه بندی کنند.

چرا به سئو نیاز دارید؟ آیا تا به حال از صفحه دوم یا سوم صفحه نتایج گوگل فراتر رفته اید؟ نه؟ این همان پاسخ شماست! هرچه رتبه وب سایت و محتوای شما در گوگل بیشتر باشد، افراد بیشتری روی آن کلیک می‌کنند. بر این اساس، فروش یا تبدیل بیشتری بدست می‌آورید.

 

اصول اولیه سئو و نکات لازم برای مبتدیان

هرچند دنیای سئو بسیار وسیع است و دانش تخصصی آن در یک مقاله نمی‌گنجد؛ اما چندین نکته مهم برای مبتدیان وجود دارد که در ادامه بیان شده است.

1- مخاطب هدف خود را بشناسید

اولین گام برای شروع سئو شناخت مخاطبان سایت و نیاز آن‌هاست. سه هدف جستجو عبارتند از:

معامله گری: کاربری است که می‌خواهد یک محصول را بخرد یا خدماتی را دریافت کند

اطلاعاتی: کاربری است که اطلاعات مربوط به یک محصول یا خدمات را می‌خواهد

ناوبری: کاربری که می‌خواهد به وب سایت خاص مدنظرش برود

درک این اهداف به شما کمک می‌کند تا بدانید کدام کلمات کلیدی را با چه استراتژی هدف قرار دهید؛ به عنوان مثال، یک پست وبلاگ به یک کلمه کلیدی اطلاعاتی مانند ” طرز تهیه قهوه با شیر ” نیاز دارد، در حالی که یک صفحه محصول کلمه کلیدی معاملاتی مانند ” خرید قهوه ساز” را هدف قرار می‌دهد.

تصویر محتوا

2- از جادوی محتوا غافل نشوید

محتوا همیشه عامل بسیار مهمی در رتبه بندی سئو در کنار سایر عوامل مانند لینک دهی، سرعت سایت و … است. از جنبه سئو محتوای طولانی‌تر، قوی‌تر است؛ زیرا شامل کلمات کلیدی بیشتری است و همچنین اطلاعات بیشتری را که برای کاربر مفید است ارائه می‌دهد. کیفیت محتوای شما بسیار مهم است؛ زیرا کاربران به دنبال محتوای منحصر به فرد و جالبی هستند که به نظر آن‌ها ارزش اشتراک گذاری دارد.

در کنار پست‌های کاربردی طولانی، باید در نظر داشته باشید که گوگل محتوای تازه را دوست دارد؛ چون به او می‌گوید که شما هنوز در سایت خود فعال هستید. یک نکته ساده این است که می‌توانید یکی از پست‌های محبوب اما قدیمی خود را به روز کنید. به سادگی برخی از اطلاعات جاری و مرتبط را اضافه کرده و پست را با تاریخ فعلی مجدداً منتشر کنید. به عنوان مثال اگر مقاله ای درباره ” بهترین نکات سئو 2019 ” دارید به راحتی با افزودن برخی اطلاعات مرتبط و تغییر عنوان به “بهترین نکات  سئو 2021” پست را با تاریخ فعلی دوباره منتشر کنید.

 

3- از کلمات کلیدی استفاده کنید

کلمه کلیدی همان چیزی است که کاربر در موتور جستجو تایپ می‌کند و به واسطه آن به سایت شما هدایت می‌شود. برای افزایش شانس حضور در نتایج برتر صفحه نتایج، باید کلمات کلیدی درست را در وب سایت خود قرار دهید. آنچه که هنگام انتخاب کلمه کلیدی باید در نظر بگیرید، شاخص‌هایی مانند حجم جستجو (میانگین جستجوهای ماهانه) و رقابت پذیری است. این شاخص‌ها نشان می‌دهند که رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی خاص چقدر آسان یا سخت است. به خاطر داشته باشید که کلمات کلیدی باید با وب سایت، محصول یا خدمات شما مرتبط باشند.

علاوه بر این می‌توانید از کلمات کلیدی بلند و کلمات کلیدی LSI برای بهبود رتبه سایت خود و ارائه اطلاعات بیشتر به موتورهای جستجو استفاده کنید تا آن‌ها بفهمند محتوای شما در مورد چیست.

  • کلمات کلیدی بلند (Long-Tail Keywords)

کلمات کلیدی long tail مانند “بهترین کوله پشتی کوهنوردی برای زنان” هستند. آن‌ها معمولاً حاوی چهار یا چند کلمه هستند که به وضوح مشخص می‌کند مصرف کننده به دنبال چه چیزی است. معمولاً رتبه بندی برای کلمات کلیدی بلند، بسیار آسان‌تر است چون وب سایت‌های کمتری آن‌ها را هدف قرار می‌دهند. پس چرا امتحانش نکنیم؟

  • کلمه کلیدی LSI

امروزه موتور جستجوی گوگل به درک بالایی از زبان رسیده و می‌تواند بدون تکرار چندین باره کلمه کلیدی، بفهمد مقاله شما در مورد چیست. وقتی کلمات کلیدی را در متن خود تکرار کنید، محتوای شما شکل مصنوعی به خود می‌گیرد و از نظر کاربر کیفیت خوبی ندارد.  LSI به کلماتی گفته می‌شود که با یک مفهوم یا عبارت خاص ارتباط معنایی دارد و با بکارگیری آن‌ها درون متن خواننده خسته نمی‌شود.

هنگام نوشتن در مورد یک موضوع خاص، به طور طبیعی کلمات مرتبط را وارد کنید؛ برای مثال اگر می‌خواهید درباره “مراسم عروسی” محتوا تولید کنید، کلمات مرتبط زیر را در وب سایت خود قرار دهید.

  • برگزاری مراسم عروسی
  • جشن عروسی
  • کیک عروس داماد
  • کادوی جشن ازدواج
  • آهنگ شاد برای عروسی
  • باغ تالار عروسی

در واقع این کلیدواژه‌ها، همان کلمات کلیدی LSI برای کلیدواژه “مراسم عروسی” هستند و الزاما کلیدواژه­‌های مترادف نیستند. کلمات LSI که تاثیر مثبتی در سئوی محتوا دارد، تمامی عباراتی که به کلیدواژه هدف شما نزدیک است را شامل می‌شود.

 

4- عنوان ها و توضیحات متا را بهینه کنید

حالا که دو نکته مهم از نکات لازم برای سئو مبتدیان را آموختیم، نوبت بهینه سازی عنوان‌ها و متا است. آیا محتوای طولانی و با کیفیتی دارید و در استفاده از کلمات کلیدی حرفه‌ای هستید؟ باید بدانید که استفاده بهینه از کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات متا در سئو تاثیر زیادی دارد.

  • تگ عنوان (Title Tag)

اولین چیزی که کاربر مشاهده می‌کند، عنوان است؛ پس در رتبه بندی سئو و میزان کلیک تاثیر بسزایی دارد. برای بهینه سازی برچسب‌های عنوان خود، به این چک لیست مختصر مراجعه کنید:

عناوین باید در هر صفحه منحصر به فرد باشند

طول نباید بیش از 60 نویسه باشد

برچسب عنوان باید شامل کلمات کلیدی هدف باشد

گوگل محتوای صفحات را از برچسب عنوان تعیین می‌کند؛ بنابراین مطمئن شوید که محتوای خود را به طور دقیق توصیف می‌کنید. عنوان هرچه هدفمندتر و هیجان انگیزتر باشد، شانس کلیک بیشتر می‌شود.  

  • توضیحات متا (meta description)

توضیحات متا پاراگراف کوتاهی از متن (قطعه ای از اطلاعات) در زیر URL است که به عنوان پیش نمایش در نتایج جستجو استفاده می‌شود و به طور معمول باید حداکثر تا 160 کاراکتر باشد. داشتن یک توضیح متا خوب، بسیار مهم است؛ زیرا این چیزی است که کاربران مشاهده می‌کنند و باید در مورد کلیک یا عدم کلیک روی لینک سایت شما براساس آن تصمیم بگیرند.

 

5- شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید

حساب‌های اجتماعی می‌توانند ابزار قدرتمندی برای وب سایت شما باشند و داشتن حساب توییتر، لینکدین و اینستاگرام یکی از اصول اولیه تبلیغ برای وب سایت شما است. شبکه‌های اجتماعی به طور مستقیم به رتبه بندی شما یا سئو کمک نمی‌کنند؛ اما بازدیدکنندگان بیشتری را برای سایت شما به ارمغان می‌آورند که به طور غیرمستقیم رتبه شما را در گوگل بهبود می‌بخشد.

بهتر است پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود را بهینه کرده و مطالب خود را بین کانال‌های مختلف توزیع کنید. کلمات کلیدی و هشتگ‌ها را فراموش نکنید! ما قبلاً در مورد کلمات کلیدی عناوین، توضیحات متا و کلمه کلیدی برای محتوای سایت شما صحبت کرده‌ایم. بنابراین از کلمات کلیدی در محتوای شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌های خود نیز استفاده کنید.

 

6- به سرعت سایت توجه کنید

سرعت سایت یک فاکتور بسیار مهم است که موتورهای جستجو در رتبه بندی وب سایت‌ها به دنبال آن هستند. خود گوگل می‌گوید سرعت بارگذاری صفحه یک سیگنال رتبه بندی سئو است و 75 درصد کاربران از وب سایت‌هایی که بارگیری آن‌ها بیش از 4 ثانیه طول کشیده است، دوباره بازدید نمی‌کنند.

اگر می‌خواهید سرعت بارگذاری وب سایت خود را بدانید، می‌توانید از PageSpeed ​​Insights یا GTMetrix استفاده کنید. این ابزارها به شما توصیه‌های خوبی در مورد چگونگی افزایش سرعت سایت می‌کنند.

 

7- طراحی سایت ریسپانسیو

سایت واکنش گرا یا سایت ریسپانسیو (responsive) سایتی است که با ابعاد دستگاه‌های مختلف سازگاری دارد. رعایت اصول طراحی ریسپانسیو هنگام ساخت سایت یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام شود؛ زیرا این روزها اکثر مردم با گوشی همراه در گوگل سرچ می‌کنند. کاربران بدون توجه به اینکه صفحه نمایش دستگاه‌شان کوچک باشد (مثل اکثر گوشی‌های هوشمند) یا نمایشگری متوسط (مثل لپ تاپ و تبلت)، می‌توانند به راحتی سایت را بررسی کنند و دیگر نیازی نیست اندازه صفحه را تغییر دهند که سایت به صورت کامل دیده شود. در سال 2015 گوگل شروع به مجازات وب سایت‌هایی کرد که با موبایل سازگار نبودند؛ بنابراین وب سایت خود را در اسرع وقت برای موبایل سازگار کنید؛ زیرا امروزه اکثر مصرف کنندگان، اینترنت را با تلفن‌های خود مرور می‌کنند.

 

8- ایجاد نقشه سایت

نقشه سایت مدلی از محتوای وب سایت شما است که به منظور کمک به موتورهای جستجو ایجاد می‌شود. در واقع sitemap یک لیست از صفحات است که بر اساس موضوع، نمودار سازمانی یا XML به صورت سلسله مراتبی به یکدیگر وصل شده‌اند و دستورالعمل‌هایی را برای خزیدن موتورهای جستجو در سایت ارائه می‌دهد. با ایجاد چنین نقشه‌ای به خزنده‌های موتور جستجو می‌گویید که وب سایت شما چه تعداد صفحه دارد. همچنین هر گونه تغییری که در صفحات وب سایت صورت می‌گیرد، از طریق این نقشه به گوگل اطلاع داده می‌شود. 

 

نتیجه گیری:

در این مقاله به 8 نکته درباره سئو برای مبتدیان اشاره شد که با درنظر داشتن و بکارگیری آن‌ها به راحتی جایگاه خوبی در گوگل کسب خواهید کرد. همیشه این را در نظر داشته باشید، هدف اصلی گوگل ارائه بهترین تجربه برای کاربران است. به این معنا که با کیفیت‌ترین صفحات وب، صفحاتی هستند که رضایت کاربر را چه به لحاظ محتوایی چه به لحاظ ظاهری و فنی، جلب کنند. نکاتی که در بالا ذکر کرده‌ام سیگنال‌هایی هستند که موتورهای جستجو بر آن تکیه می‌کنند تا نشان دهند که آیا صفحه ای دارای ارزش و کیفیت بالایی است یا نه؟ مبحث سئو یا بهینه سازی سایت بسیار گسترده است و نکات فراوانی برای یادگیری وجود دارد که ما در اینجا به مهم ترین و ابتدایی ترین نکات پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *