1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...

طراحی وب سایت چیست؟

افرادی که مالک وب سایت هستند، به خوبی می‌دانند که طراحی وب سایت هم بخشی از تغییرات جدیدی است که می‌توان در ساختار وب سایت ایجاد کرد. طراحی وب سایت را می‌توان همان برنامه نویسی Front End دانست. زیرا در اولین برخورد با افرادی که متقاضی طراحی وب سایت هستند، متوجه این موضوع خواهید شد که آن‌ها خواستار ایجاد تغییراتی در شکل و شمایل وب سایت خود هستند که بتوانند خدمات بیشتری به مشتریان خود ارائه کنند. البته این تنها نمای خارجی طراحی وب سایت است و طراحی وب سایت از مراحلی تشکیل شده است که در نهایت شما می‌توانید ساختار زیبایی از سایت را مشاهده کنید.

طراحی وب سایت چیست؟

حوزه طراحی وب سایت با گذشت زمان دچار تغییر و تحول بسیاری شده است. این تغییر و تحولات بسیار بخاطر تغییر در نیازهای کارفرما و مشتریان است. طراحی وب سایت در نگاه نخست، یک مهارت به نظر می‌رسد که با چاشنی خلاقیت می‌توان خاص‌ترین ایده‌ها را در حوزه طراحی وب سایت پیاده سازی کرد.

طراحی وب سایت در گذشته به معنای برنامه نویسی در حوزه وب با زبان برنامه نویسی HTML بود. اما امروزه علاوه بر زبان HTML، زبان‌های برنامه نویسی دیگری نظیر جاوا اسکریپت و CSS هم برای طراحی وب سایت مورد استفاده قرار گرفتند تا بخش عمده از نیازهای مخاطبان دنیای وب برطرف شود.

یکی از مزایای بسیار بزرگ برنامه نویسی وب سایت با جاوا اسکریپت، توانایی اضافه کردن حالت پویانمایی در وب سایت است. علاوه براین، با استفاده از این زبان برنامه نویسی می‌توان به بخشی از کدهای HTML دسترسی داشت.

مراحل طراحی وب سایت چیست؟

همانطور که گفتیم، طراحی وب سایت در یک پروسه چندین مرحله‌ای انجام می‌شود. به همین خاطر نمی‌توان انتظار داشت که طراحی وب سایت در کمتر از یک روز به انجام می‌رسد. زمان تقریبا زیادی لازم است تا طراحی وب سایت به صورت هوشمندانه انجام شود.

مرحله نخست طراحی وب سایت | طراحی وایر فریم

طراحی وایر فریم را می‌توان ابتدایی‌ترین و نخستین مرحله طراحی وب سایت دانست. این مرحله همانند سایر مرحله‌ها با مهارت برنامه نویس انجام می‌شود و شخص کارفرما به تنهایی نمی‌تواند از پس ترسیم وایر فریم بر روی کاغذ بر بیاید.

در این مرحله ابتدایی، نیازی نیست که به لپتاپ خود و نرم افزارهای پیچیده دسترسی داشته باشید. کاغذ، قلم و فکر باز از لوازم اصلی طراحی وایر فریم هستند. در طراحی وایر فریم، ابتدا نمای کلی از وب سایت مشخص می‌شود. مطمئنا در این مرحله کارفرما باید نظرات خود را بگوید و آنچه را که می‌خواهد برای برنامه نویس مطرح کند. در طراحی وایر فریم به طور دقیق، جایگاه آیکون‌ها و بخش‌های متعدد یک وب سایت مشخص خواهد شد.

ترسیم وایر فریم می‌تواند امری زمان‌بَر باشد، اما با توجه به سهمی که وب سایت می‌خواهد از بازار محلی و رفع نیاز مخاطبان داشته باشد، نیاز است که زمان تقریبا طولانی را برای ترسیم وایر فریم یک وب سایت مناسب صرف کنید. دقت داشته باشید که در اکثر مواقع، وایر فریم ترسیم شده به طور سیاه و سفید است. به همین خاطر، تصور خود را از وایر فریم رنگی کنار بگذارید.

مرحله دوم طراحی وب سایت | طراحی گرافیک سایت

اکنون که محل قرارگیری دقیق آیکون‌ها در وب سایت مشخص شده است، نوبت به طراحی گرافیک سایت می‌رسد. همانطور که از طراحی گرافیک وب سایت مطرح است، این مرحله با استفاده از نرم افزارهای گوناگونی انجام می‌شود تا هویت بصری وب سایت تعیین گردد.

این بخش از طراحی وب سایت را می‌تواند برنامه نویس مسلط به Front End انجام بدهد. چون افرادی که به برنامه نویسی Front End مسلط هستند، به نرم افزارهای طراحی گرافیکی تسلط دارند و قادر خواهند بود تا طراحی فوق‌تالعاده‌ای را ارائه دهند.

طراحی گرافیک سایت در مقایسه با طراحی وایر فریم می‌تواند زمان کمتری را به خود اختصاص بدهد. این شرط در صورتی برقرار است که فرد مسلط به طراحی گرافیک از درجه‌های بالایی از دانش فنی در حوزه طراحی گرافیک و کار با نرم افزارهای طراحی برخوردار باشد. در غیر اینصورت، طراحی گرافیک سایت هم ممکن است زمان زیادی را به خود اختصاص بدهد.

بعد از طراحی گرافیک سایت این احتمال وجود دارد که کارفرما و برنامه نویس، هر دو به این اتفاق نظر برسند که پالت رنگی به کار گرفته شده در طراحی گرافیک سایت، چندان مناسب با حوزه فعالیت وب سایت نیست و تصمیم بگیرند که پالت رنگ مناسب‌تری را انتخاب کنند. در این شرایط، طراحی گرافیک سایت می‌تواند امری باشد که زمان زیادی را از کارفرما و طراح گرافیک بگیرد.

مرحله سوم طراحی سایت | کدنویسی و برنامه نویسی سایت

پالت رنگی ظاهر سایت و اجزای دیگر سایت که مشخص شد، با استفاده از زبان‌های تخصصی باید وارد عمل شوید. زبان‌های برنامه نویسی مرتبط با ظاهر سایت عبارتند از: HTML، CSS و جاوا اسکریپت. البته دقت داشته باشید که HTML، یک زبان برنامه نویسی نیست و صرفا براساس اشتباه لفظی است که آن، یک زبان برنامه نویسی خوانده می‌شود.

در مرحله سوم، برنامه نویس تمام تلاش خود را صرف ایجاد فضایی می‌کند که در نهایت، قالب سایت شبیه آن چیزی شود که کارفرما مد نظر دارد. البته تکنیک‎هایی در این مرحله صورت می‌گیرد که مشخص می‌شود سایت شما از کدام نوع است. در مقاله انواع وب سایت اشاره کردیم که سایت‌ها را می‌توان براساس نوع طراحی که دارند، به 4 دسته کلی تقسیم کنیم. سایت استاتیک، داینامیک، پرتال و فلش از انواع طراحی متداول وب سایت‌ها هستند.  در بین این 4 نوع طراحی، طراحی سایت فلش نسبت به سایر طراحی‌ها کم تقاضاتر است و با این حال، هم چنان طرفدارانی برای طراحی وب سایت فلش وجود دارند.

مرحله چهارم طراحی سایت | راه اندازی سایت به صورت کامل

مرحله چهارم طراحی سایت را می‌توان همان بخش رونمایی از سایت طراحی شده، دانست. برای اینکه بتوانید راه اندازی سایت را به طور کامل انجام بدهید، نیاز است تا هاست مدت دار تهیه کنید. هاست مدت دار به شما کمک می‌کند تا وب سایت خود را در مدتی مشخص به فضای اینترنت وارد کنید. البته در نظر داشته باشید که انتخاب نوع هاست بر روی کیفیت نمایش و مدت نمایش سایت طراحی شده، تاثیرگذار است.

** در صورتی که قصد دارید تا در کمترین زمان و به صورت رایگان، فروشگاه اینترنتی خود را بسازید، از قابلیت تخصصی سایت ساز سی فایو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *