1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...

انواع وب سایت

سایت و وب سایت را می‌توان دو لغت شبیه به هم در فرهنگ فارسی دانست. چون تمامی قابلیت‌هایی که در سایت وجود دارد، در محیط کاربری انواع وب سایت هم برای کاربر وجود دارد. اگر بخواهیم بگوییم که کدام یک از این کلمات، در جایگاه خود کاربرد درستی دارند، باید به لغت وب سایت اشاره کنیم. وب سایت به معنای اطلاعاتی است که می‌توانند در فرمت‌های مختلف متن، تصویر، ویدئو و صوت در کنار هم قرار بگیرند و در فضای مجازی یا اینترنت منتشر شوند. در صورتی که همین امکانات و قابلیت‌های مجزا برای انواع سایت مطرح است و دارندگان آن‌ها قادر خواهند بود تا اطلاعات خود را به یکی از چند روش گفته شده منتشر کنند.

انواع مختلف سایت بر چه اساسی دسته بندی می‌شوند؟

همانطور که گفتیم منظور از وب سایت همان سایت است و هیچ تفاوت کوچک یا بزرگی را نمی‌توان بین آن دو، عنوان کرد. سایت‌ها را می‌توان براساس روشی که طراحی می‌شوند، دسته بندی کرد و در دسته‌های متفاوتی جای داد. به همین خاطر نیاز است تا سایت‌های مختلف را براساس نوع طراحی‌شان بشناسیم.  در ادامه انواع روش‌های طراحی سایت اشاره می‌کنیم تا دید بهتری نسبت به انواع وب سایت داشته باشید.

وب سایت‌های استاتیک

افرادی که مالک وب سایت استاتیک هستند، به طور مداوم به دنبال بروز رسانی محتوای خاصی نیستند. از طرف دیگری، خدمات دهی این نوع سایت‌ها به مخاطبان‌شان بسیار کم است و صرفا برای معرفی خود شخص کاربرد دارد. با این حال، اگر سایت استاتیک دارید و می‌خواهید تغییراتی در محتوای اولیه آن انجام دهید، نیاز است تا هزینه زیادی را صرف کنید تا افراد برنامه نویس برای شما این محتوا را تغییر بدهند.

با توجه به مواردی که برای وب سایت استاتیک گفتیم، هزینه نگهدای آن‌ها به نسبت سایر سایت‌ها کم است و از این لحاظ به نفع شما است.

وب سایت‌های داینامیک

سایت‌های داینامیک در مقایسه با سایت‌های استاتیک، تقاضای بیشتری دارند. چون با داشتن سایت‌های داینامیک می‌توانید در حوزه‌های متعددی شروع به راه اندازی کسب و کار اینترنتی کنید. سایت‌های خبری، فروشگاه‌های اینترنتی، آموزشی و سرگرمی از نوع داینامیک هستند. گفته می‌شود که سرعت این سایت‌ها نسبت به سایت‌های داینامیک، کمتر است. زیرا حجم زیادی از اطلاعات در سایت‌های داینامیک به طور روزانه منتشر می‌شود و از این لحاظ می‌توان گفت که سرعت سایت‌های داینامیک کمتر است.

سایت‌های داینامیک به دو نوع ساخته می‌شوند. در نوع اول، شخصی سازی شده‌اند. زیرا برنامه نویس از ابتدا به نوشتن کد کرده است و از این لحاظ، زمان زیادی طول خواهد کشید تا او به پایان کد نویسی برسد. در نوع دوم، سایت‌های داینامیک با CMS ساخته شده‌اند و از طریق آن می‌توان به بخش مدیریت محتوا دسترسی داشت. CMSهایی نظیر وردپرس و جوملا جزو برترین و رایج‌ترین CMSهایی هستند که تاکنون هزاران هزار سایت اینترنتی با استفاده از آن‌ها ساخته شده است.

وب سایت‌های پرتال

وب سایت‌های پرتال را می‌توان خاص شرکت‌های سازمانی دانست. چون در شرکت‌های سازمانی علاوه بر انتشار اطلاعات، خدمات دهی آنلاین هم انجام می‌شود و روزانه هزاران کاربر به این وب سایت ورود پیدا می‌کنند. غیر از این موارد، وب سایت پرتال برای اطلاع رسانی به کاربران ساخته می‌شود و هدف نهایی از ایجاد آن هم، مدیریت کاربران براساس اطلاعاتی است که وارد سایت کرده‌اند.

همانطور که تنوع شرکت‌های سازمانی بیشتر است، تنوع وب سایت‌های پرتال هم به همان میزان زیاد است. وب سایت پرتال بیمه، بانک، دانشگاه‌، مراکز خدماتی و اداری، سازمان‌های دولتی و سازمان‌های شرکتی از رایج‌ترین وب سایت‌های پرتال فعال در کشورمان هستند.

وب سایت فلش

در رابطه با وب سایت فلش باید بگوییم که تعداد محتوای تصویری این نوع وب سایت بیشتر از سایر انواع وب سایت‌ها است. به طوری که خودتان در کسری از ثانیه پس از ورود به وب سایت، از تعداد پست‌های اسلایدی متوجه این خصوصیت آن‌ها خواهید شد.

در مقایسه بین انواع سایت‌های رایج، تعداد وب سایت ساخته شده بر مبنای فلش بسیار کمتر شده است. گرچه که در گذشته، تعداد وب سایت فلش زیاد بود و کارایی زیادی داشت و بخش عمده نیاز مخاطبان را برطرف می‌کرد. اما امروزه، تنها نمایش اسلایدی محتوای تصویری نمی‌تواند نیاز عمده مخاطبان و مشتریان را برطرف کند.

سایت‌های فلش را می‌توان به چندین زیرمجموعه دیگر هم تقسیم کرد. 4 زیرمجموعه زیر، نشان دهنده تعداد زیرمجموعه‌های سایت فلش هستند.

  • سایت فول فلش

در هیچ کدام از بخش‌های سایت فول فلش، تصاویر ساکن را مشاهده نمی‌کنید. چون که یکی از خصوصیات بارز سایت فول فلش، به کار گیری تصاویر متحرک و انیمیشنی است.

  • سایت فلش سه بعدی

ظاهر زیبای تصاویر اسلایدی سایت فلش سه بعدی در میان سایر سایت‌های اینترنتی مورد زبانزد عام و خاص است. زیرا تمامی تصاویر به کار رفته در سایت فلش سه بعدی، حالت سه بعدی دارند و به معنای واقعی می‌توان احساس کرد که همه بخش‌های سایت فلش شبیه به یک محیط کاملا واقعی هستند.

  • سایت فلش استاتیک

سایت فلش استاتیک را حتی مالک سایت نمی‌تواند تغییر بدهد. چون یکی از بارزترین خصوصیات سایت فلش استاتیک، عدم وجود دسترسی برای مالک سایت به منظور تغییر و یا ویرایش سایت می‌باشد. در صورتی که می‌خواهید سایت فلش استاتیک را تغییر بدهید و یا ویرایش کنید، باید در این رابطه با برنامه نویس صحبت کنید و مشورت بگیرید.

  • سایت فلش نیمه داینامیک

مالکان سایت فلش نیمه داینامیک می‌توانند به برخی از بخش‌های سایت دسترسی داشته باشند. به همین خاطر می‌توان دریافت که کار کردن با سایت فلش نیمه داینامیک، چندان سخت و دشوار نیست. هر چه باشد سایت فلش نیمه داینامیک در مقایسه با سایت فلش استاتیک، پیچیدگی بیشتری ندارد و تقریبا عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و بهره ببرند.

انواع سایت فروشگاهی

وب سایت‌های داینامیکی را می‌توان مناسب‌ترین نوع طراحی برای داشتن سایت فروشگاهی دانست. چون قابلیت‌های متعددی برای مالکان این نوع سایت‌ها فراهم است تا خدمات و محصولات خود را به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور مشتریان به مرحله فروش برسانند. برای نمونه، قابلیت گفت و گوی دو طرفه بین فروشنده و مشتری از قابلیت‌های خاص این نوع سایت‌ها است.

یکی دیگر از مزایای سایت‌های فروشگاهی، قابلیت به روز رسانی کردن انواع محتواها است، بدون اینکه نیازی باشد تا به طور تخصصی در قسمت برنامه نویسی سایت مسلط باشید.

** در صورتی که قصد دارید تا در کمترین زمان و به صورت رایگان، فروشگاه اینترنتی خود را بسازید، از قابلیت تخصصی سایت ساز سی فایو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *