1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...

سایت چیست؟

یک روز خود را تصور کنید، از همان صبح که برمی‌خیزید تا هنگامی که شب برای استراحت به تخت‌خواب می‌روید، به مسائلی بر‌می‌خورید که شاید هیچ اطلاعاتی در آن زمینه نداشته باشید.  تصور کنید به برادر کوچک‌ترتان قول داده اید که برای روز تولدش، کیک هندوانه‌ای بپزید اما حقیقتا دستور پخت آن را نمی‌دانید و یا به دنبال بهترین کارواش برای شستن خودروتان هستید و هزاران هزار سوال بی جوابی که ما را در روزمره درگیر خود می‌کند.

در چنین مواقعی، بهترین راه حل درآوردن گوشی همراه و مراجعه به موتور جستجوی نصب شده بر روی گوشی و نوشتن عبارت دستور پخت کیک هندوانه‌ای را جستجو کنید. در کمتر از چند ثانیه، سایت‌های پیشنهادی به شما نمایش داده می‌شود که پاسخ سولات شما در خواندن مطالب موجود در آن سایت‌ها است!

بنابراین ما بارها و بارها واژه سایت را شنیده و خوانده ایم و هر روز در مورد مطالب مختلف به آن مراجعه می‌کنیم اگرچه با معنای دقیق و علمی آن آشنا نیستیم. در این مقاله به توضیح علمی آن می‌پردازیم.

سایت چیست؟

در مفهوم ساده، سایت به فضا و یا محلی برای نمایش و معرفی افکار، ایده‌ها، محصولات و خدمات شما به جامعه جهانی گفته می‌شود. به طوریکه تمامی مردم در هرکجای دنیا می‌توانند از طریق اینترنت به آن دسترسی داشته باشند.

اما سایت در معنای علمی خود، مجموعه‌ای از صفحات به هم پیوسته شامل متن، تصویر، ویدئو، محسوب می‌شود که از طریق آدرس اینترنتی منحصر به فرد خود در دسترس همگان قرار می گیرد.

نخستین سایت در جهان، با کدهای ساده HTML، نوشته می‌شد. مهم‌ترین  بخش HTML  ، هایپرلینک‎ها بودند که سبب پیوند صفحات به یکدیگر می‌شدند.

به مرور زمان HTML کامل‌تر شد تا جایی که زبان‌های برنامه نویسی هم وارد فضای طراحی سایت شدند و وقت آن فرا رسید که برخی از کارها به صورت کاملا تخصصی توسط افراد مجزا صورت گیرد.

جاوا اسکریپت اولین زبان برنامه نویسی بود که برای دسترسی و تغییر اشیای داخل صفحات HTML به منظور پویا نمایی در سمت کاربر مورد استفاده قرار گرفت.

با گسترش فناوری و با تلاش برای یکپارچه سازی داده‌ها و از طرفی پیشرفت و گسترش زبان‌های برنامه نویسی مانند PHP،ASP ،ASP.NET و …، سبب تغییری شگرف در ساختار سایت‌ها شدند. به گونه‌ای که امروزه طراحان وب موفق به طراحی سایت هایی کاملا پویا و با گرافیک بالا شده اند.

آدرس سایت چیست؟

آدرس سایت و یا همانURL(uniform resourse Location) ، ابزاری برای دسترسی به فضای سایت شما است. آدرس سایت، همان چیزی است که شما در صفحه موتور جستجوی خود تایپ می‌کنید تا به فضای سایت مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

هر صفحه‌ای در وب سایت بر روی میزبان وب، دارای یک آدرس مشخص کننده منحصر به فرد می‌باشد که سبب تمایز صفحات از یک دیگر در فضای وب سایت می‌شوند. در واقع، هیچ دو صفحه‎ اینترنتی وجود ندارد که دارای یک آدرس مشترک باشند. پس می‌توان گفت آدرس هر صفحه از وب سایت، منحصر به فرد است.

یک URL از چند بخش تقسیم می شوند که به شرح هر کدام می ‌پردازیم:

مسیر- نام – فایل/ درگاه: دامنه //: پروتکل

پروتکل: اولین بخش آدرس اینترنتی یک URL، مربوط به پروتکل است.

پروتکل، مشخص کننده نحوه ارتباط با یک سرور وب سایت را مشخص می‎کند تا اطلاعات ارسال و بازیابی شوند.

اکثر سایت ها از پروتکل http استفاده می‌کنند، اما پروتکل‌های دیگری هم مانند (جهت بازیابی کلاینت ایمیل) mailto  یا (جهت راه اندازی فایل)ftp  وجود دارند.

نام دامنه (domain):

دامنه یک سایت مانند آدرس یک منزل است. شما فرض کنید برای پیدا کردن منزل مورد نظر باید آدرس آن را به طور دقیق بدانید. به همین صورت شما برای دسترسی به یک سایت، باید دامنه‌ی آن را بدانید و در موتور جست و جو، تایپ کنید.

در واقع، دامنه در لغت به معنای (گستره) می‌باشد، اما در آدرس اینترنتی به معنای نام اختصاصی و منحصر به فرد هر صفحه یا وب سایت است که سبب تمایز  و قابل دسترس بودن نسبت به دیگر صفحات و یا دیگر وب سایت‌ها می‌شود.

دامنه دارای پسوندهای گوناگونی  می باشد که کاربردهای آن متفاوت است. از پر استفاده ترین پسوندهای دامنه می‌توان به com، net، org، ir وbiz  اشاره کرد.

در انتها مسیر صفحه یا سایت است.

تفاوت سایت، وب سایت و وبلاگ در چیست؟

سایت در زبان انگلیسی به معنای محل یا موقعیت مکانی می‌باشد و در زبان فارسی هم منظور از سایت

پایگاه است. بنابراین وب سایت که از دو کلمه وب و سایت تشکیل شده است، به معنای پایگاه اینترنتی می‌باشد. بنابراین سایت به تنهایی مفهوم پایگاه و یا موقعیت مکانی است.

پس کاربرد صحیح کلمه در فضای اینترنتی وب سایت است نه سایت. ولی امروزه سایت و وب سایت را به جای هم مورد استفاده قرار می‌دهند. چون این اشتباه لغوی در مکالمات روزمره بسیار پرتکرار است، ایرادی ندارد و همان مفهوم پایگاه اینترنتی را می‌رساند. وبلاگ نوعی وب سایت است و یک پایگاه اینترنتی محسوب می‌شود، ولی تفاوت آن دو در کاربردشان است.

معمولا وبلاگ‌ها به موضوعات مختلفی مانند اخبار، اطلاعات، سفرنامه، یادداشت‌های روزانه، مقاله‌های آموزشی و … می‌پردازد. در ایران به کسی که وبلاگ می نویسد، وبلاگ نویس می‌گویند. اما در جوامع بین المللی به بلاگر معروف هستند. یک بلاگر می تواند هر زمان که دلش بخواهد وبلاگ خود را به روز رسانی کند.

اما هدف از وب سایت در واقع ارائه خدمات است نه اطلاعات، مانند سیستم نوبت دهی بیمارستان، سیستم پرسش و پاسخ، فروشگاه اینترنتی و … می‌باشد.

از لحاظ فنی، هر دو  به دامین، سرور و یک نرم افزار مدیریت محتوا نیازمند هستند، اما ساختار وب سایت پیچیده تر از وبلاگ است. وبلاگ می‌تواند بخشی از یک وب سایت باشد، مثلا در یک سیستم آموزشی که از چند بخش تشکیل شده است. مانند صفحات ثابت مانند تماس با ما و ارتباط با ما و بخش دیگری که جهت آموزش است و می‌تواند یک بخش وبلاگ هم داشته باشد و اخبار و اطلاعات خود را در آن قرار دهید.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در اختیاران قرار داده باشیم.

** در صورتی که قصد دارید تا در کمترین زمان و به صورت رایگان، فروشگاه اینترنتی خود را بسازید، از قابلیت تخصصی سایت ساز سی فایو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *